Week 3 Griekenland

5 juli 2023 - Lelystad, Nederland

Op maandagmorgen zijn we al vroeg op om Athene te bekijken. We nemen de bus naar het eerste metrostation om naar het centrum te komen. Het wordt weer een warme dag, we lezen dat het druk kan worden. Voor 4,20 eur heb je een dagkaart voor al het openbaar vervoer. Koopje. Bij aankomst lopen we door een oude stadswijk Plaka. De hele vakantie vroegen we ons af waarom het zo rustig was. Iedereen is in Athene. Een derde van de bevolking woont hier. Daarnaast zijn er veel toeristen, het lijkt wel Amerika. We horen en zien alleen maar Amerikanen.

Ons hoofddoel is de Akropolis. Omdat we schrikken van de rij bij de entree lopen we verder naar een andere ingang. Ik wil vals spelen door via een zijpad aan te sluiten. Gelukkig heb ik Inge bij me om te corrigeren, we sluiten netjes achter aan in de rij. Omdat het Parthenon op een tafelberg ligt en het druk is lopen we in processie naar boven. Het doet me denken aan Mekka (de hadj). Eenmaal binnen vergapen ons aan de machtige gebouwen (of wat er van over is) de uitzichten over de stad en schieten onze fotorolletjes vol. Veel tijd heb je niet. Constant wordt je gemaand door te lopen (ontbreekt er nog aan dat ze zeggen dat er niets te zien is). Intussen begint het lekker warm te worden, we vluchten het museum in waar de airco lekker loeit. Het museum is gebouwd op de afgravingen van een hele stadswijk. Omdat het museum op palen is gebouwd kun je de afgravingen in de kelder bezoeken. Mooi gedaan maar het heeft ook wel wat weg van een parkeerkelder. Lijkt erop dat de er is geïmproviseerd met de bouw na het vinden van de resten.

Gelukkig hebben we goede schoenen aan. We lopen 20 kilometer door de stad en zien en bezoeken van alles. Jammer dat we geen paspartou hebben gekocht. In plaats daarvan steeds weer een kaartje kopen (slechte voorbereiding). De oude Griekse agora is bijzonder. De tempel van Hephaistos (God vd werklui) en de stoa van attaleia zijn bijzonder goed bewaard gebleven/gerestaureerd. Ik merk bij mezelf een voorkeur voor hele gebouwen.

Ook lopen we door de Turkse wijk over een bazaar waar het gezellig druk is. Net als in Rome is Athene gebouwd op heuvels. We beklimmen er een aantal. De uitzichten over de stad en de zee zijn heel fotogeniek. We proberen de eerste neiging om foto’s te maken te onderdrukken en gewoon even met open mond in stilte te staren. Gelukkig is het op de heuvels rustig. Mensen nemen niet de moeite om hier naar toe te lopen.

Na veel liters water en een heerlijk biertje verde duiken we de metro in en zijn in ons hotel. Inmiddels hebben we de wijk verkend. Er staan veel luxe villa’s met nette verkeersdrempels om de vaart uit het verkeer te halen. De eerste die we in Griekenland zien. Mensen zorgen hier goed voor zichzelf, de happy view.

Dinsdagmorgen zijn we vroeg opgestaan en vliegen terug naar een regenachtig Nederland. Griekenland is fantastisch geweest. Geweldig vakantieland met zo veel te zien. We hebben al weer nieuwe plannen om het noorden te bekijken (het liefst weer in juni). Bedankt voor het meelezen en jullie reacties. Later deze week beginnen we onze fietstocht naar Biarritz.