Oloron de Marie - Saint Palais

1 augustus 2023 - Saint-Palais, Frankrijk

Normaal horen we ‘s nachts krekels. Nu horen we op de achtergrond koebellen. Wel fijn om bij te slapen.

De weergoden zijn ons vandaag niet goed gezind. Bij het opstaan miezert het. Het zou volgens de weersvoorspellingen goed zonnig worden. In de bergen weet je het nooit. Half droog kunnen we de tent uiteindelijk inpakken. Het gaat al snel harder regenen. In de dalen is het zicht nog prima maar op de heuvels zitten we in de wolken. Ondanks het beperkte zicht genieten we van het landschap en de dorpjes. We zijn in Baskenland aangekomen. Dat kun je goed zien aan de dubbele benaming voor de plaatsen maar ook aan de bouwstijl en de kleuren.

Het is hier heerlijk rustig op de weg. Maar wanneer je een auto tegenkomt moet je uitkijken. De rijkunsten zijn niet om over naar huis te schrijven. Een keer maak ik een duik in de berm omdat een auto een tegenligger aan het inhalen is. Van Inge mag ik niet boos worden. Ik doe het lekker wel en zwaai verontwaardigd naar de bestuurder (en geeneens met de middelvinger).

Met de regen, slecht zicht en slechte chauffeurs zijn we vooral voorzichtig in de afdalingen. Uiteindelijk stoppen we kletsnat maar niet echt koud in Saint Palais. Een behoorlijk levendig dorp (eindelijk). Omdat Google en internet karig zijn met info over het dorp gaan we naar de vvv voor info over een leuk hotel. We checken snel in. Het hotel ligt aan een plein waarop restaurants en terrassen zijn. Ook wordt er gevolksdanst en wordt er op oude motoren gereden. Inge denkt heel even om mee te doen met het volksdansen.

Vandaag hebben we 54 kilometer gereden met 650 hoogtemeters. Ik merk dat het moeilijker wordt om heel stijle heuvels te fietsen. Motivatie en vermoeidheid spelen een rol maar ook is mijn kleinste versnelling niet echt geschikt voor de grote stijgingspercentages. Misschien toch een andere fiets.

We hebben ruim 1600 km in 22 ritten afgelegd. Tussendoor waren er twee rustdagen. Net zoals in de echte Tour de France. Maar goed die fietsen 3400 kilometer in 21 etappes.

Morgen fietsen we onze laatste etappe naar Bayonne. Een stadje net naast Biarritz. Daar verblijven we tot en met zondag in een appartement in het centrum.

1. Alice:
    2 augustus 2023
    Ja!!! Ik kan Biarritz al ruiken! De Baksen zíjn ook anders. Vooral in het binnenland. Een soort FDF. Met vlag en hier dan ook een jachtgeweer erbij. Maar je weet het hè, ruwe bolster.. Als je even de spanning bij ze weg wilt halen, begin over lekker eten, waar, tips etc . 😜 misschien komen er nog meer kansen om te volksdansen 😁
  2. Ruud:
    2 augustus 2023
    Mooie omgeving hoor. Imposante bergen. Knap dat jullie daar kunnen fietsen.