Tours- chateau de Chinon

14 augustus 2018 - Chinon, Frankrijk

53 kilometer staan vandaag op het programma. Eerst ontbijten we nog gezellig in het Kyriad tussen de oude knarren van Kras. Daarna rijden we naar de parkeerkelder midden in het centrum van Tours bij hotel Ibis waar we voor een mooie prijs 17 dagen kunnen parkeren. Passen en meten en binnen de lijntjes parkeren: uiteindelijk lukt het om de grote auto in een klein parkeerplekje te krijgen. Na een paar plasjes zijn we klaar om Tours uit te fietsen. Voordat we weg rijden maken we de afspraak dat we vandaag op het al wetende boekje rijden en niet volgens de fietscomputer de Mio Cyclo. Daarvoor gaan we eerst naar het station midden in het centrum waarna we als echte kampioenen puzzeltocht rijden uiteindelijk de uitgang van Tours vinden. Eindelijk zien we de mooie landschappen waar we voor komen. We fietsen langs het water van de Cher die later overgaat in de Loire. We rijden over oude dijkjes en door wijnvelden en zien de veel kastelen met als mooiste dat van Ussee. Het fietsen gaat bijzonder soepel. We zijn gewend om in Zuid Frankrijk veel hoogtemeters te maken. Die hebben we met uitzondering van een paar kleine klimmetjes hier niet. Vrij vroeg in de middag komen we aan bij het middeleeuwse stadje Chinon. We logeren bij relais Saint Maurice. Een geweldig verbouwde kasteelwoning uit de 14e eeuw. Veel elementen zijn nog origineel. We kijken onze ogen uit. De kamers zijn geweldig. De boys hebben een kamer met een groot bad midden in de badkamer en elektrisch verstelbare bedden. We knappen ons op en gaan de omgeving verkennen, de verhalen over Jeanne d’Arc en Charles de 7e komen hier tot leven. Maar wanneer we het grote kasteel in willen worden we door Björn en Jesper tegengehouden. Voor dat geld kun je heel veel andere leuke dingen doen en bovendien kun je het toch ook van buitenaf goed zien. Natuurlijk luisteren we heel goed naar ons kroost en al snel verdrinken we als echte cultuurbarbaren ons geld op het terras en gaan lekker eten. Gelukkig wel bij een restaurant met de mooie naam au table de Jeanne d’Arc. Was ze toch nog dichtbij.
Morgen fietsen we naar Saumur. Een klein ritje van 31 kilometer. Alle tijd om leuke dingen te doen op de verjaardag van Björn. We zien op de foto’s dat we weer naar een bijzonder mooi dorp gaan. Veel zin in.