Van Lelystad naar Tours

13 augustus 2018 - Joué-lès-Tours, Frankrijk

Vandaag zijn we om 8.45 uur weggereden uit Lelystad. Met een paar jaar ervaring met fietsen en bagage weten we ons onderhand aardig in te houden met dingen mee nemen. Alleen Inge heeft nog de ruimte van de twee tassen helemaal nodig. Wij als jongens weten natuurlijk dat iedere kilo mee gezeuld moet op de fiets ruim 600 kilometer dit jaar. Reken uit hoeveel Calorieën per kilo dit is. Liever lui dan moe en waar gesneden kan worden moet je het niet laten. Daarom hebben we dit jaar voor het eerst ruimte in de tassen en dus in de auto. Wat een luxe. Toch hebben we achterop en bovenop 2 fietsen zitten waarmee je het gevoel hebt flink gehandicapt te zijn met het rijden. We leggen ons zelf een max snelheid op van 130 km per uur. Af en toe kijken we even naar de fietsen die lekker op en neer dansen wanneer we door de gaten van de Belgische en Franse wegen rijden. Ondanks onze snelheidsbeperking rijden we de 770 kilometer in 7,5 uur. Onderweg stoppen we een keer een kwartier, doen een plas en geven weer gas. We rijden eind van de middag Tours binnen en gaan naar het hotel Kyriad. We verbazen ons dat het zo rustig is. Even later stopt er een bus van Kras reizen en een lading lieve oude Nederlandse oma’s komt er uit gerold vol lof over de geweldige gids die ze hebben. We vragen even aan Björn en Jesper  of ze willen sociolizen of naar het winkelcentrum. Die keuze is best snel gemaakt. We shoppen even en kopen al op de eerste dag slippers voor Cees. Het hoeft dus niet een hele vakantie te duren! Na wat protest van Jesper (Thai wat is dat....) besluiten we bij een leuke hippe Thai te eten. Met veel smaak werken we de noedels weg. Op onze terugweg pakken we het park mee dat aan de rivier Chere ligt. Hier worden we blij van. Een geweldig mooi park met paden, bossages, openluchtvoorstelling over bijen, verschillende muziekinstrumenten die iedereen mag bespelen en bakken met verschillende ondergronden waardoor je op blote voeten doorheen kunt wandelen. Tours heeft even alles uit de kast gehaald. Geweldig gedaan.

Hiernaast hebben we vandaag ook veel armoede gezien. Het lukt de Fransen steeds moeilijker om de wegen schoon en heel te houden. Dieptepunt zijn de wegen rond Parijs.. brrr.

Morgenochtend gaan we de auto langparkeren bij het station van Tours en fietsen we 55 kilometer naar Chateau Chinon.

1. Kassandan:
    14 augustus 2018
    Hi lieverds, hele fijne vakantie. En we lezen weer trouw jullie mooie verhalen. Erg leuk. Liefs gert jan kassandan en gijs