Chateau Chinon - Saumur

15 augustus 2018 - Saumur, Frankrijk

Björn was vandaag jarig en dat hebben we gevierd: hij mocht de hele dag voorop fietsen (maar dat doet hij altijd al). Vanochtend hebben we Bjorn op eigen verzoek jarig gemaakt op zijn kamer. De aandacht van andere gasten en vooral eigenaar Maurice zouden iets teveel van het goede kunnen zijn. We ontbijten in stijl met zilveren bestek, klassieke muziek en een fraai gedekte tafel in koninklijke stijl. We zitten met ons fietskloffie een beetje onwennig tussen de andere gasten. Met 21 graden en bewolking is het deze morgen prima fietsweer. We nemen afscheid van Maurice en zwerven zoals normaal eerst een beetje rond omdat de Mio het niet eens is met het routeboekje. Doel vandaag is Saumur. Het is maar 35 kilometer maar de hoogtemeters zijn behoorlijk. Er zitten klimmetjes van 600 meter en 10% bij. Even lekker aan de bak dus. Onderweg komen we bij Saint Martien langs. We nemen even een foto voor onze Martien en rijden verder naar de grootste abdij van Europa: Abbay Royale de Fontevraud. Vanaf 1100 worden hier koningen en koninginnen bijgezet. Ook heeft het dienst gedaan als gevangenis is het uitgebouwd geweest en weer ingekrompen. Natuurlijk is het groot en imposant maar toch valt het ons tegen. Na twee dagen tussen al de oude gebouwen en spullen is het moeilijk om de verwachtingen te overtreffen. Inmiddels hebben we ook lekker taart gegeten maar zijn we vergeten om beleg te kopen voor op het brood. Met een knagende maag leggen we de laatste kilometers af en komen rond 16.00 uur aan bij Les terrases de Saumur. Het hotel zit vol en daarmee ook het zwembad. De boys hebben nogal wat commentaar op de gemiddelde maat van de gasten: het gemiddelde waterpeil stijgt aanzienlijk. Daarentegen dineren we weer heerlijk met natuurlijk mooie rosé van de streek. Op de route van vandaag hebben we werkelijk 10 tallen wijnhuizen gezien. Nu nog tijd om ze te bezoeken en de wijn in Nederland krijgen.... ik ga op zoek naar een oplossing. Overmorgen zitten we twee dagen op een plek, moet lukken.

1. Oompie:
    15 augustus 2018