Saumur - Azay-le-Rideau

16 augustus 2018 - Azay-le-Rideau, Frankrijk

In Saumur zitten we op 4,5 kilometer van het centrum. Omdat we gisteren geen zin hadden om nog eens heen en weer te rijden (met klim) blijven we in het hotel. Daarom hebben we niet echt het stadje gezien en ook niet het schitterende kasteel. Maar ja je struikelt over de kastelen hier dus 1 gemist lijkt niet zo erg. Vanmorgen begon met de ontdekking dat Inge haar fietsbroek doorschijnend werd. Wel spannend voor mij maar voor de goede orde toch reden om even langs de Decathlon te gaan voor een nieuwe. Na een paar andere boodschappen bij een veel te grote Le Clercq fietsen we naar Azay-le-Rideau. De fietscomputer wil weer eens totaal iets anders dan het routeboekje. Inge is de baas over het routeboekje, ik heb de fietscomputer (de Mio cyclo) op mijn stuur die voortdurend protesteert. Sinds vandaag ben ik verlost van de Mio en heeft Björn het piepende kreng aan zijn stuur hangen. Van achteren volg ik vanaf nu met veel plezier de gesprekken over de weg. Het was vandaag zonnig en behoorlijk warm. We zijn daarom blij met de schaduw van de bomen aan de oever van de rivieren. We komen onderweg wederom door veel mooie dorpjes heen. Zoals ik gisteren al vertelde treedt er een bepaalde verzadiging op. Het moet wel heel mooi zijn om de verwachtingen te overtreffen. Toch lukt het weer met chateau d’azay le Rideau. Vorig jaar is dit gerestaureerd en dat is te zien. We bezoeken het kasteel en wat opvalt is de rijkdom maar ook dat je bijzonder dicht bij alle spulletjes kunt komen. Het vertrouwen dat bezoekers zich gedragen en niets kapot maken is groter dan in Nederland. Morgen fietsen we naar le Chenonceau. We fietsen zo’n 75 kilometer met redelijk wat hoogtemeters. We komen in vorm zullen we maar zeggen (pfff). Op de volgende plek zitten we twee dagen. Lekker bij een mooi zwembad, een mooie omgeving en waarschijnlijk kans om eens uitgebreid wijn te proeven en te kopen.

1. Martien en Jo:
    17 augustus 2018
    Hoi Cees, Inge , Bjorn en Jesper.
    Bedankt voor je geweldige verhalen en foto's .
    Wij kunnen zo lekker meegenieten.
    Voor Bjorn nogmaals van harte proficiat met je 15e verjaardag! Zoals jullie gezien hebben; hebben we er samen met Dirk en Betsy gebak op gegeten en een glaasje gedronken. Veel fietsplezier en geniet van alle moois en het lekkere eten.
    wij kijken alweer uit naar het volgende verhaal.
    groetjes Martien en Jo