Azay-le-Rideau - Chenonceaux

18 augustus 2018 - Chenonceaux, Frankrijk

Vandaag hebben we een ‘rustdag’. We zitten in een b&b le Roi Coq dicht bij het kleine dorpje Chenonceaux. De rit hier naar toe ging goed maar was behoorlijk lang. We hebben 80 a 90 kilometer gefietst met behoorlijk wat hoogtemeters. Azay-le- Rideau was leuk maar het onderkomen was iets minder (oud, vies en langs een behoorlijk drukke weg). Omdat het in de morgen nog regende en de  temperatuur niet boven de 20 graden komt hebben we een tempo van boven de 20 km per uur. Hierom zijn we al om 15.00 uur in Amboise. Voor het eerst zien we grote drukte. Het plaatselijke kasteel lijkt wel iets weg te hebben van de Efteling. Eerder lazen we ook over het Du Clos Luce. Het kasteel waar Leonardo da Vinci zijn laatste jaren heeft gewoond en gewerkt. Omdat we zin hebben in zwemmen rijden we door maar naar ons onderkomen in Chenonceaux. We worden door de eigenaar Patrick opgevangen. Hij vertelt ons alles over de omgeving en zijn vrouw wil zelfs onze boodschappen doen (?). We besluiten zelf te koken en even naar de dichtstbijzijnde winkel te lopen. Dit is toch nog een dikke twee km waardoor we redelijk laat eten hebben. We hebben de indruk dat ze nog niet zo lang de b&b hebben. Patrick hoort dat we interesse hebben in vino en schuift direct met een flesje aan tijdens het eten. Het flesje komt uit de Cave, een dorpje op 2 km afstand. Op de rustdag gaan we toch weer terug naar Amboise om het huis van Leonardo te bezoeken. We zien daar al zijn uitvindingen en genieten van de grote mooie tuin. Al met al fietsen we toch weer 30 kilometer. Op de terugweg stoppen we bij de Cave om bij de plaatselijke wijnboer wat wijntjes te proeven. Omdat we op de fiets zijn vragen we of de bestelling bezorgd kan worden in Nederland. Helaas bezorgen ze alleen in Frankrijk en in Duitsland. We onthouden het adresje voor het geval we ooit terugkomen met een bestelauto. Na lekker gezwommen te hebben en het eten van een superhamburger gaan we naar het plaatselijke kasteel. Een paar keer per jaar wordt dit ‘s avonds opengesteld. Deze avond is schitterend: windstil, helder en een halfvolle maan. In het licht en met muziek maken we heel wat mooi foto’s. Het kasteel ligt voor een groot gedeelte in de Loire waardoor het water als een spiegel werkt. Met 30 kilometer gefietst en 10 kilometer gelopen zit onze rustdag er weer op. Morgen wordt een snelle etappe van 40 kilometer.

1. Martien en Jo:
    21 augustus 2018
    Hallo allemaal,
    Weer bedankt voor de mooie verhalen en de foto´s.
    Inge kon jij je dat huis met de uitvindingen van Leonardo da Vinci nog herinneren?
    Wij hebben een keer in de buurt van Blois gecampeerd en zijn daar toen ook geweest. Volgens mij was jij daar toen ook bij.
    Nog heel veel fietsplezier en geniet van de natuur, het eten en alle moois om je heen.
    Groetjes, ook van Martien, Jo
  2. Martien van Helvoort:
    24 augustus 2018
    Ik herinnerde me het museum wel, maar dacht dat ik er met jullie was geweest toen we in de Provence waren! Blois zelf heeft destijds weinig indruk op me gemaakt denk ik.
    Papa, van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag! We zullen een lekker taartje uitzoeken bij de patisserie. Tot snel, liefs van ons allemaal.