Chenonceaux - Cande sur Beuvron

19 augustus 2018 - Candé-sur-Beuvron, Frankrijk

Patrick, de eigenaar van ons onderkomen in Chenonceaux, vertelt ons over de miljoenenenbusiness van het plaatselijke kasteel. Het kasteel van Chenonceaux is in handen van een familie die eigenlijk alles bepaalt in het dorp en de omgeving. Bouwvergunningen, wie een bedrijf mag beginnen, het tegenhouden van een camping (die er al wel is). Met 360 inwoners en een miljoen bezoekers hebben ze de touwtjes strak in handen. We merken overigens weinig van de drukte behalve dan het drukke vliegverkeer boven het dorp met Chesna’s, helikopters en luchtballonnen  (voor veel geld kun je een het kasteel van bovenaf zien).  Vanmorgen doen we rustig aan en vertrekken na 11 uur. Het is al behoorlijk warm wanneer we wegrijden. Na een half uur en op de eerste beklimming wordt Inge gebeld door Patrick omdat we een jasje vergeten zijn. Patrick is super en brengt het jasje bij het volgende kerkje dat we tegenkomen. Spelende man (Cees) leert dat hij de volgende keer beter de laatste check moet doen! We komen al snel aan bij Montrichard. Dit is een stadje met een middel eeuwse kern en de vakwerkhuisjes uit de 11e eeuw die we al eerder in Chenon hebben gezien. Hier zitten we lekker aan de Loire bij een strandje koffie te drinken en later de specialiteit van de plaatselijke bakker te proberen: een enorme bol marenque met mokka crème en chocolade. Supervoer om te fietsen. Hebben we wel nodig. Want vandaag wordt een omfietsdag. Op het programma staat de bezichtiging van kasteel le Gue Pean. Hiervoor moeten we dus flink omrijden. De boys en ik beginnen te mopperen en uiteindelijk besluiten we het kasteel niet te verblijden met ons bezoek na het bekijken van de lelijke plaatjes. Toch zitten we wel op de route en na een klim zitten we op een kaal en winderig stuk zonder iets te beleven is. We fietsen van de Cher naar de Loire. Het doet denken aan de polder. De zon en de wind zorgen er voor dat we moeten uitkijken niet te verbranden. Eindelijk komen we bij de Loire waar we een glimp van het kasteel van Chaumont proberen op te vangen. We gaan in verband met drukte en tekort aan tijd liever even een broodje eten langs de Loire. De Loire staat heel laag. Björn en ik kunnen tot halverwege de rivier door het water waden. Lekker koel zetten we de laatste kilometers in om naar Candes sur Beuvron te fietsen. Dit is een gehucht in de middle of no where. We komen wederom in een soort b&b terecht. Omdat het zondag is en al de restaurants dicht zijn of zijn volgeboekt komen we uit bij de plaatselijke camping voor onze diss. Voor even zitten we in de wereld van de camping entertainment. Gelukkig kunnen we daar na een uurtje al weer ui stappen. Op dit moment zit ik voor ons onderkomen in het donker met een wit wijntje van de eigenaar (top in de kelder van de fietsen staat een tapje met witte wijn) mijn stukje te typen. Je kunt hier een kanon afschieten. Hopelijk dat we morgen weer in een leuk dorpje zitten.

1. Jeroen Kotvis:
    20 augustus 2018
    Keep ‘em coming! Leuk om te lezen. Fietsze!
  2. Oompie:
    20 augustus 2018
    ik loop heel wat taartjes en ijsjes mis zie ik.