Straubing - Regensburg

18 juli 2022 - Regensburg, Duitsland

O what a night! Inge en Cees in een tentje, in een lakenzak en een gedeelde slaapzak. Klinkt leuk, maar ik zou er niet aan beginnen lieve lezers. Of misschien moeten we nog even oefenen. Gelukkig kan de slaapzak in tween worden geritst (zijn we vannacht achter gekomen). We kregen ook nog bezoek bij de tent. Een beest had  het gemunt op onze proviand. Omdat we geen ruimte hebben in de tent laten we dit in de buitentent. We hoorden de zak chips kraken, dan denk je geen paniek stil zijn (het zal geen bruine beer zijn). En dat was ook zo. Het beest ging vanzelf weg. Na al die commotie en het tunen van de luchtmatrassen slapen we toch nog even. We pakken onze spullen in en vertrekken naar Regensburg (50 kilometer). Inge fietst lekker, ik heb last van mijn kont en hoofdpijn. We rijden weer langs de Donau, lekker vlak. Het landschap is gevarieerder dan gisteren. Heuvels, boeren land, natuurgebied met vogels zoals de Oostvaardersplassen en snelwegen (A3). Ook zijn er wat bezienswaardigheden. We zien bijv. het Walhalla een kloon van het Pantheon in Athene. Koning Ludwig van Beieren vond dit rond 1850 leuk te bouwen. Mooi maar bizar. Er staan beelden van buitenlanders (ook Nederlanders) die hij bewonderde. 10 kilometer voor Regensburg staat Inge te poseren voor de foto. Ineens stopt een meneer en stapt van zijn scooter en biedt aan ons samen op de foto te zetten. Net als de man de we gisteren spraken zat er ook op hem geen uit knop . Verschil was dat deze heer veel leuke tips en grappen maakt. Hij vertelt oa over de aanleg van Regensburg (lang, lang, lang geleden) de worstenmakerij bij de toegangsbrug die er nog altijd is en waar ze nog steeds het zelfde recept gebruiken als in den beginne maar ook de mythe over de duivel, de bouw van de brug en de dom. Zou het waar zijn, de beste man vertelt dat hij al 3 dagen feest viert Ivm 150 jaar vrijwillige brandweer. Later zien we op de brug een beeld van een duivel achtig figuur die naar de Dom tuurt. Met deze vriendelijke Duitser hebben we een gelijke stand (gisteren een wappie, vandaag een vriendelijke feestvierende verhalenverteller). Het is nog te vroeg om Fransen aardiger te vinden. Eindbestemming Passau is nog ver, we komen er nog op terug. In Regensburg staan we op camping Azur. Omdat we in een echt bed willen slapen huren we een bicke lodge (hut op palen met bedjes). Doet een beetje denken aan een hoogslaper van Ikea. Het is vandaag tropisch warm, we drinken en chillen bij ons hutje voordat we in de avond naar het prachtige centrum fietsen. Alles is middeleeuws en goed onderhouden. Het is gezellig druk met veel studenten. Nog steeds hebben we geen worst gegeten. Vandaag naar de Italiaan gegaan. Maar die worst komt nog wel voordat we over 300 kilometer in Tsjechië zijn. Morgen gaan we waarschijnlijk een kort ritje maken. Ook hier gaat het kwik richting de 37 graden. Keep it cool!

1. Mario:
    19 juli 2022
    Weer een mooi fietsavontuur en een bijzondere verhalenverteller! 😁👍🏻 Sleep well en succes morgen! Take it easy 😅😅
  2. Alice:
    19 juli 2022
    Hi! Wat leuk weer, de reisblog. Het is idd een uitdaging met aanritsende slaapzakken 😄 Kalm aan dinsdag! Liefs!
  3. Gj:
    19 juli 2022
    Leuke reis totdusver. Mooi hutje, blijf oefenen met het tentje!