Sancerre - Peteloup

27 augustus 2018 - Pète-Loup, Frankrijk

Björn en Jesper moeten vandaag de wekker zetten. De kamers moeten voor 10 uur vrij zijn. Goede oefening voor volgende werk wanneer school weer begint. We vinden Sancerre wel leuk maar zijn er na twee dagen ook wel weer klaar mee. Het stadje is behoorlijk aan het vergrijzen en is maar op een ding ingesteld (wijn). Voor onze boys is het niet zo erg interessant. Vandaag fietsen we maar 35 kilometer. Na vandaag staat de teller op 665 kilometer, aan het eind van de week tikken we de 700 aan. We rijden via Pouilly sur Loire (van de Pouilly Fumé) en la Charite sur Loire uiteindelijk naar een piepklein dorp Peteloup. Voor Pouily stoppen we nog even bij Chateau Tracy (een bekend wijnhuis). Omdat het nog geen 12 uur is geweest gaan we deze keer geen wijn proeven (en kopen). We zouden er maar aan gaan wennen. Sommige stukken langs de Loire zijn lang en saai, te vergelijken met een ritje Harderwijk- Elburg. Daarom proberen we zoveel mogelijk over dorpjes te fietsen. Al eerder hebben we een beetje regen gehad. Vandaag komt het behoorlijk naar beneden. Alles wordt nat en de jasjes beginnen bij het opdrogen naar natte hond te stinken. Naast de dagelijkse routine van het uitwassen van shirt, broek en sokken was ik ook maar eens mijn jas zodat mensen weer wat dichter bij durven te komen. In la Charité sur Loire zetten we de fietsen met tassen en al aan de kant (onbewaakt) om de oude abdij te bekijken. Dit stadje is beroemd als doorgangsstad voor bedevaarders naar Compostela. We vragen ons af of ook Martien en Jo hier op hun tocht langs zijn gekomen. Tot op de dag van vandaag worden hier bedevaarders opgevangen en voorzien van onderkomen. Helaas hebben wij onze schelp (verklaring van een abdij) niet bij ons. Voor ons dan ook geen gratis onderkomen. We bekijken wel de indrukwekkende kerk en restanten van eerdere bouwwerken die teruggaan tot de vroege middeleeuwen. Saracenen (Arabieren) hebben het zaakje toen goed gesloopt. Omdat we ons onderkomen in the middle of nowhere hebben lunchen we uitgebreid en doen inkopen om met een mooie fles uit Pouilly wat koude hapjes in de avond te nuttigen. Op dit moment zitten we in een b&b Laurene. De kipjes die hier buiten rond lopen hebben we op stok zien gaan (sommige zitten in de boom). Ook wij gaan zo lekker slapen. Morgen volgt de etappe naar Nevers. We fietsen eerst naar de stad waarna we op 10 kilometer bij domain de Rigaud ons onderkomen hebben. Gelukkig knapt het weer op morgen op (30 graden).