Ousson sur Loire - Sancerre

26 augustus 2018 - Sancerre, Frankrijk

s’ Morgens worden we wakker met de lucht van pannenkoeken. Björn en Jesper eten er lekker van. Omdat het amper 15 graden is en het regent fietsen we met jasje aan het dorp uit. Tussen de Loire en het naastliggende kanaal fietsen we door natuur en recreatiegebieden met af en toe een enorme kerncentrale. Gelukkig rijden we vandaag maar 50 kilometer. De wijn van gisteren, het koude weer en een lang saai gedeelte aan de Loire zorgen er voor dat we blij zijn om Sancerre te zien liggen. Hier zullen we twee nachten slapen. De laatste 10 kilometer fietsen we weer door een glooiend landschap met links en rechts mooie wijngaarden. Sancerre ligt op een grote pukkel op ons te wachten. Wat we nog niet weten is dat ons onderkomen via een andere weg ook te bereiken is. Wij kiezen voor de steilste opgang naar het dorp met een stijgingspercentage van tegen de 15%.. Hijgend en puffend komen we boven. Wat we dan zien is een geweldig uitzicht over de Loirevallei. Ons hotel La Panoramic ligt aan de rand van Sancerre. We zitten aan de straatkant maar genieten wel van het uitzicht wanneer we gaan zwemmen. Ondanks de slechte temperatuur willen we toch even een duik nemen. Bij het vvv vinden we informatie over een mooie wijnproeverij bij la cave Mignonne. De volgende morgen maken we een wandeling om het gebied heen met fraai uitzicht. Het is eind augustus en dat beginnen we ‘s morgens te merken. Met korte broek en 11 graden met een zonnetje is het fris. We lopen langs de grot (cave) en het is 11 uur wanneer we aan het proeven slaan. Voor 5 euri krijgen we een glas waarmee we meer dan 50 wijnen kunnen proeven uit verschillende delen van de Loire maar ook van buiten de Loire. We komen tot de conclusie dat rosé uit de Rhône of Languedoc het lekkerste is. We proeven een paar geweldige rode wijnen uit de Loire. Omdat we op de fiets zijn bestellen we via Internet de wijnen. De jongens gaan vandaag hun eigen gang. Ze slapen uit en vertellen dat ze nog tot twee keer toe gestoord worden door ijverige kamermeisjes die hun kamer willen poetsen. Jesper stuurt ze weg. De mannen brengen later verslag uit dat ze in het dorp anderhalf uur op een tosti moesten wachten. Later die middag zwemmen we wat, gaan weer naar de doorlopende wijnproeverij, meten we ons alcoholpercentage met een meter die bij de uitgang staat, eten wat en zien hoe de gendarmerie een fuikje opzetten voor automobilisten. Wij lopen met ons wijnglas glimlachend langs de agenten. Hier in Sancerre draait alles om de wijn. Morgen rijden we naar Peteloupe, een klein gehucht bij Charite sur Loire.