Orleans - Sully - Ousson sur Loire

24 augustus 2018 - Ousson-sur-Loire, Frankrijk

Vandaag schrijf ik over de afgelopen twee dagen. Gisteren heb ik op aanraden van Inge even overgeslagen. Maar ja van je af schrijven is goede therapie. Ook na een dagje lukt het me goed om even een referentie te schrijven. De fietstocht van Orleans naar Sully was nog prima. Het weer was lekker. Orleans heeft een geweldig park aan de andere kant van de Loire. Hier rijden we kilometers doorheen. Het valt ons op dat het zo rustig is. We komen amper toeristen tegen en zeker geen Nederlanders. De grote kastelen liggen nu achter ons en de wijngaarden ook. Inge leest de informatie over Sully: had een leuk stadje kunnen zijn wanneer er niet zoveel verkeer doorheen komt zeggen de kleine letters. Bij het boeken van de onderkomens kijken we nooit erg goed naar dit soort info. Vanaf volgende keer wel ff checken is tip van Flip. Sully is namelijk een kruispunt van verschillende D wegen waar een hoop verkeer doorheen en niet om heen gaat. De lokale inwoners doen hier fijn aan mee en scheuren met piepende banden al toeterend de straatjes door waarvan er geen een autovrij is. Automotor stationair laten draaien bij het doen van een boodschap het liefst met koude oude dieselmotor is hier een gewoonte. Ons hotel is niet het mooiste en beste. De matrassen van de bedden hebben een kuil en we hebben de kamer aan de straatkant. Ach en wee is het. Sully is voor sukkels en wij voelen ons ook even zo. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de zoektocht naar een hapje eten waarbij we noodgedwongen weer burgers met friet hebben gegeten. Daarnaast wilde het al even niet lukken met de vino’s. Maar ja genoeg over Sully, zonder dieptepunt geen hoogtepunt. De volgende dag pakken we snel in na het ontbijt. Het wordt vandaag een omfietsroute van 65 kilometer. Direct naar ons doel fietsen kan ook en scheelt 35 kilometer. Maar we zijn hier om te fietsen en het land te ontdekken daarom fietsen we eerst naar Gien waar we ter ere van de verjaardag van Martien een heerlijk gebakje bij de plaatselijke Jeanne kerk (waar is ze niet geweest) eten. Het is vandaag kouder aan het worden we rijden met een jasje aan. De lage temperatuur zorgt dat hettempo ook wat hoger is dan normaal. Bij La Bussiere willen we bij een iets kleiner kasteel in de tuin picknicken. Omdat er een grote muur om heen staat is het nodig om 9 eur pp te betalen. Voor dit kleine kasteeltje en alleen een picknick iets te veel en we besluiten dan maar door te fietsen. We komen door bossen en dunbevolkt gebied, fietsen over mountain bike paden en vallen soms bijna om of er loopt een spatbord aan. Gelukkig hebben we in de 550 km die we er nu op hebben zitten nog niet lek gereden. In Ouzouer loopt een kanaal naar de Loire. Op een hobbelig maar prachtig jagerspad fietsen we naar Braire. Hier zien we hoe het kanaal over de Loire loopt met een soort Aquaduct. Geweldig bouwwerk. Fransen kunnen bouwen. Op dit kruispunt zetten we de Mio (fietscomputer) aan om ons de weg naar ons onderkomen in Oudson sur Loire te tonen. Omdat er twee adressen met dezelfde postcode bestaan komen we niet verder en verdwalen we wat. Met een mooi zwembad in het vooruitzicht is dit natuurlijk vervelend voor Jesper en vooral Björn. Gelukkig biedt Google Maps uitkomst. Nu zitten we aan de Loire in een lief klein dorpje met 600 inwoners. We kijken uit over de Loire en het dorpje. In het nabijgelegen dorp hebben we lekker gegeten. De rosé kwam uit een verdwaald wijnveld in Gien. Met de diss was het goed te doen maar daar blijft het bij.  Ik ben erg benieuwd naar morgen wanneer we naar Sancerre fietsen met alle mooie wijntjes. Daar blijven we 2 dagen.