Peteloup - Tours

30 augustus 2018 - Tours, Frankrijk

We zijn twee dagen gast geweest bij domain de Rigaud. Een leuke plek op de heuvel in een gehucht Peteloup met een mooi uitzicht. In de verte zien we Nevers liggen. Op de dag dat we arriveren hebben de jongens geen zin meer om de route van het boekje te volgen. Dat krijg je na twee en een halve week fietsen en de laatste dagen wat saaie wegen. Recht op ons doel af betekent dat we al om 13.00 uur voor de eigenaresse staan nadat we het stijle pad naar het huis toe hebben gefietst. We komen op een slecht moment aan. Er wordt hard gewerkt aan het nieuwe zwembad. In 30 graden staan ze te zwoegen. Even zijn we bang dat we in een bouwput zijn terecht gekomen. Toch staat er een geïmproviseerd zodiak zwembadje van 4 meter met troebel water. Na een uurtje poetsen en water verversen kunnen we plonsen. De eigenaresse is gastvrij staat direct klaar met koude drankjes maar heeft niet op ons gerekend met eten. Omdat Nevers drie kwartier fietsen weg ligt biedt ze ons haar auto aan zodat we niet hoeven te fietsen. Even later vertelt ze dat we toch kunnen blijven eten (nadat haar man thuis is gekomen die het uitlenen van de auto aan vreemden waarschijnlijk toch niet zo’n goed idee vindt). Zoals we al eerder hebben meegemaakt dineren we met de familie en de andere gasten aan een tafel. Inge spreekt van ons het beste Frans en Engels wordt niet gesproken. Het meeste van de conversatie ontgaat ons maar het is wel een goede oefening voor ons Frans. We zwemmen wat en genieten van het weer de eerste dag. De tweede dag is het herfst. Bewolkt weer met harde wind en dikke regenbuien. Toch rijden we voor sightseeing en shopping naar Nevers. We bekijken de kathedraal, het laatste (iets teleurstellende) Chateau van de Loire route. Wel leuk is dat de wereldkampioenschappen  pertang worden gehouden.  Bij het vliegveld vinden  we een winkelcentrum zoals je ze ook in de US ziet: groot en veel. Deze middag zijn we met de trein van Nevers naar Tours vertrokken. De korte en volle dieseltrein stinkt en stampt over het spoor en brengt ons naar het beginpunt van de route. Op dit moment zitten we dicht bij het station van Tours in een hotel. Morgenochtend rijden we met de fiets naar de parkeerplaats van het Ibis (langparkeren). Vandaar gaan we weer naar Lelystad. Dan hebben we een krappe 750 kilometer gefietst.

We hebben veel meegemaakt. Het was een mooie vakantie met in het begin veel afwisseling. Voorbij Orleans wordt het wat minder. Het boekje dat we volgde begon niet bij de kust. Toch begint de Loire route daar. Omdat het westelijk gedeelte van de Loire ons meer aanspreekt komen we hiervoor misschien nog wel eens terug.

1. Oompie:
    1 september 2018
    Volgende keer met de brommer? .. hahaha