Van San Francisco naar Amsterdam

6 augustus 2015 - Amsterdam, Nederland

Deze morgen stonden we om 6.00 uur op, onze shuttle naar het vliegveld rijdt om 8.00 uur. Voor we weggaan ontbijten we in de lobby. Amerikanen noemen het een continantal breakfast, verpakte broodjes en muffins met waterige koffie. Ook hier staat een mandje met wat dollars bedoeld om een fooi in te doen. De shuttle brengt ons naar het vliegveld en de man die ons brengt staat te wachten op zijn fooi maar we hebben geen klein geld meer en dus staat hij voor niets te wachten, arme man. Dit had de laatste fooi moeten worden. Voordat we vertrekken doen we nog een paar boodschappen. We kopen brood van Boudin en chocolade van Chirardelli. Beroemde namen uit San Francisco. Het is erg druk op het vliegveld en we vertrekken met half uur vertraging. We hebben een uur om de overstap in Chicago te maken. Dus het wordt nog even spannend. De piloot geeft gas en we hebben in Chigaco voldoende tijd om ver te stappen. We vliegen net als op de heenweg met United. Prima maatschappij, goede service, leuke films. Ik heb de United app in Amerika gedownload om via de wi fi aan boord films en series te bekijken op eigen iPad of iPhone. Ideaal maar het vreet batterijen. Gelukkig heb ik powerbanks bij me om mijn batterij weer op te laden. Al met al duurt het wel lang die reis. 4 uur naar Chigaco en 7,45 uur van Chigaco naar Amsterdam. Met het wachten er bij zijn we 15 uur en drie kwartier onderweg. Met de treinreis terug naar huis 17 uur. Naar Chigaco toe zit ik naast een Engelse die bang is voor vliegen en voor zaken in San Francisco moest zijn. Lastige combi lijkt me, eerst krijgt ze een borrel van de stewardess en ze begint te klappen als we zijn geland. Op Schiphol is het ook topdrukte. We zijn een half uur aan het wachten voordat we uit het toestel mogen. Nog even met de trein en we zijn weer thuis. In Lelystad worden we door Pa, ma. Doeke en Alice opgehaald van het station. Ze vertellen ons dat gisterenavond de brandweer onze woning is binnen gegaan omdat het rookalarm was afgegaan, er kortsluiting was veroorzaakt door water. En inderdaad op de begane grond en de eerste verdieping hebben we waterschade aan de muren. Direct de verzekeraar gebeld en de cv onderhoudsmonteur. We hebben een zwaar vermoeden dat van de cv installatie hier de oorzaak vandaan komt. Het normale leven is weer begonnen.