saint Leonard de Noblat - Saint-Germain-les-Vergnes

23 juli 2023 - Chanteix, Frankrijk

Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik deel ze altijd met Inge.

In het appartement in Saint Leonard slapen we slecht. Onze onderburen roken onder ons raam en praten en drinken tot diep in de nacht. Bovendien is het bed oud met een kuil en is klein. Geen beste start voor de etappe van vandaag. We willen in twee dagen in Rocamadour zijn. Dat betekent twee dagen bikkelen door de heuvels van de Dordogne. Twee etappes van 85 tot 90 km met meer dan 1000 hoogtemeters per dag.

Saint Leonard was op 9 juli de startplaats van de tour. Daar teert het dorp waarschijnlijk nog jaren op. Alles is opgeruimd, versiert en opgepoetst. Ook wordt een oud renner die hier geboren is Raymond Polidor (de opa van Matthieu vd Poel) als God vereerd. De man is al in 2019 overleden maar nog steeds staan overal grote foto’s van hem. Toch leeft de tour niet erg in Frankrijk. Waarschijnlijk omdat er geen goede Franse renners zijn.

We fietsen vandaag naar Saint Germain les Vergnes. In de buurt liggen de grotten van Lascoux. De grot heeft tekeningen van 17000 jaar oud. Je mag niet in de originele grot omdat de tekeningen dan gevaar lopen. In plaats daarvan hebben ze in de afgelopen 40 jaar 4 versies van de grot nagemaakt. In de buurt staat een modern museum waar je naar toe kunt. We slaan even over, we willen alleen het origineel. Bovendien hebben we geen tijd. Vanmorgen zijn we rond 10 uur begonnen en we kwamen rond 17.30 uur aan op de camping. Hiervan zitten we bijna 5 uur op de fiets. De rest zijn we aan het lunchen en stoppen we bij mooie uitzichtpunten, boodschappen doen, praatjes maken met mensen of koffie drinken.

Vandaag is het behoorlijk warm. Omdat we veel klimmen is de snelheid berg op niet zo groot. Hoe warmer het weer hoe meer vliegen om je hoofd komen cirkelen. Alsof je beestje bent. Goede motivatie om iets harder te rijden.

Inge specialiseert zich in het afdalen. Ze zit met haar neus zowat op haar voorwiel. De extra snelheid die ze krijgt gebruikt ze als voorsprong voor de volgende klim. Wel zo handig bij de rit van vandaag met alleen maar klimmen en dalen. Halverwege de klim komen we elkaar dan wel weer tegen. Mijn klimtempo ligt iets hoger.

De camping ligt afgelegen. De recensies hebben we niet zo goed gelezen. Het zwembad is gevuld met groen water (algen), de washokken zijn ook niet echt proper. Voor wat betreft eten zijn we aangewezen op het kantinevoer. Friet met een soort taco met gehakt en de groente van Frankrijk aardappelen. Naast koeien is friet en aardappel toch echt een onderdeel van de Franse cultuur.

We liggen al snel op onze matjes in de tent. Inge slaapt al. Morgen gaan we naar Rocamadour. Hier blijven we een dag om de stad te bekijken. De camping schijnt goed te zijn. Nu maar hopen dat de recensies en de foto’s kloppen. Anders zitten we snel in een hotel. De verhouding camperen/hotels appartementen ligt nu nog 50/50. Best een vooruitgang ten opzichte van vorig jaar. Toen hebben we 3 nachten van de 14 gekampeerd.