Saint-Germain-les-Vergnes - Rocamadour

25 juli 2023 - Rocamadour, Frankrijk

Met de tong op de schoenen zijn we aangekomen in Rocamdour. Net als gisteren hebben we nogal wat geklommen. 1200 hoogtemeters. De stijgingspercentages nemen toe naarmate we meer rotsen zien. Gelukkig is het weer ons goed gezind. Half bewolkt een graad of 20 met af en toe een bui. Toch zweten we wat af. Na 40 kilometer zien we de ruïne van Turenne op een heuvel liggen. Bij het nemen van een mooie foto vraag ik nog aan Inge (die de routebeschrijving heeft) of we er naar toe moeten fietsen. We hebben dan al de nodige klimmen gehad. Wijs als Inge is houdt ze de waarheid in het midden. De volgende 2 kilometers gutst het zweet alle kanten op. Net voordat je het dorp in rijdt komt het stijlste stukje. Net alsof je het moet verdienen. Past wel een beetje bij de Pelgrim gedachte. Blij verrast zien we een aantrekkelijk leeg terras bij een restaurant. We gaan zitten, de serveerster ziet ons, verstard door onze zwetende koppen, steekt haar neus in de lucht en zegt kort in het Frans ‘complet’ en wuift ons weg. Verontwaardigd zetten ons eigen keteltje op voor een kop koffie en een bammetje, we voelen ons gediscrimineerd en maken plannen voor een nieuwe politieke fiets beweging.

Onderweg horen we steeds vaker de krekels een teken dat we Zuidelijker komen. De dorpen worden mooier en rijker. We zien meer voorzieningen. Onze impuls om bij de eerste de beste kruidenier boodschappen te doen kan in de ijskast.

In Rocamdour komen we laat in de middag aan op een mooie camping met zwembad en bubbelbad. Bij het afrekenen schrikken we van de 40 eur per nacht waar we voorheen max 15 eur betaalde. Het is hier een groot toeristisch gebeuren met animatie, bingoavond enz.

Omdat we de nodige regenbuien hebben gehad en nat moeten inpakken ruikt alles niet meer naar roosjes. Ik doe mijn kleding in  verschillende plastic tassen, Inge in linnen tasjes (is beter). Vooral met plastic begint alles na 2 weken te meuren. Tijd voor een wasmachine. Op deze camping zijn alle voorzieningen aanwezig.

We nemen een extra dag om Rocamdour te bekijken. Prachtige vergezichten met mooie lichtinval, interessante gebouwen in een kloof/ vallei. Het doet ons denken aan de Grand Canyon. Inge wil dat ik de ruim driehonderd treden van de trap naar de top als pelgrim beklim (2 treden vooruit een achteruit). Ik kies voor het alternatief: een uur op een bankje kijken naar het uitzicht (heet mediteren). Lekker voor de beentjes.

We zwemmen, zitten wat in de bubbelbaden en drinken de nodige door monniken gezegende bietjes en overdenken onze zonden. Morgen gaan we naar Cahor aan de rivier de Lot. Dit is een behoorlijke stad waar we op de terugreis op de fietsbus naar Nederland stappen (nadat we hier een dag eerder met de trein vanuit Biarritz naar toe zijn gereisd).

1. Martien en Jo:
    25 juli 2023
    als pelgrim zou je de trappen op je knieen omhoog moeten klimmen in Rocamadour!
    maar jullie hebben je aflaat toch wel verdiend. veel plezier verder.