Rocamadour- Cahors - Moissac

27 juli 2023 - Moissac, Frankrijk

Deze twee dagen hebben we geen koe gezien en geen friet of aardappel gegeten. Koeien mis ik, de friet kan me even gestolen worden. Eerder vertelde ik over Rocamadour en hoe toeristisch het is. We zijn daarna gefietst door prachtige landschappen met kloven, rivieren rotsen en nog veel bossen, alle mensen zijn weer verdwenen. Dorpen zijn weer leeg. Sommige hebben wel een kroeg en een winkel.

Het blijft hard werken. We hebben naar Cahors 69 km gefietst met 800 hoogtemeters. Vandaag van Cahors naar Moissac was het 65 km met maar 500 hoogtemeters. Omdat we zuidelijker komen wordt het warmer. Behalve de temperatuur voelen we ook de rosé in de benen. De Tavel rose moest gisteravond op. Iedere kilo meenemen is er een te veel.

Cahors hebben we alleen gezien vanaf de fiets. Ons hotel lag buiten het centrum, we bezoeken de stad later wanneer we terug reizen. Wanneer we aan de rand van de plaats van bestemming komen schakelen we van onze routebeschrijving over naar Google maps. Vaak gaat dit goed soms kom je op trapjes en heel smalle paadjes terecht. Zo ook in Cahors. Meestal vloeken en zuchten we dan. We weten ons nu in te houden en slepen onze fietsen lopend naar boven. Extra work out.

Wanneer we het toch hebben over de routebeschrijving. We volgen deze heel braaf. Autistisch als we zijn ondergaan we iedere omleiding waardoor we onder het mom van mooie uitkijkpunten waarschijnlijke wel 20% meer km en hoogtemeters maken. Een heel enkele keer hebben we een dorp overgeslagen en nemen we de rondweg (na instemming van Inge).

Op dit moment lig ik in de tent op een drie sterren camping. Dat betekent dat er entertainment is en dat het sanitair vaker schoon wordt gemaakt. We luisteren in onze tent naar een slechte band en er was een foodtruck met friet en burgers. Waarschijnlijk stopt het zo, de rusttijden van de camping zijn natuurlijk heilig. Wij zijn in het stadje gaan eten.

Volgens het routeboekje van 20 jaar geleden was dit een aantrekkelijk stadje. Nu is het vervallen. We eten bij een Vietnamees restaurant. De beste keuze. Er zijn ook nog 10 kabab zaken. Op het terras maken we mee wat er in de aandachtsbuurt gebeurt. Te grote auto’s rijden verschillende keren langs, geschreeuw, harde rapmuziek. We vragen ons af of wij het steeds slecht treffen of dat de verloedering een trend is in Frankrijk. In een interessant artikel van de krant l’ express wordt een kaartje van Frankrijk gepresenteerd met ranking van de aantrekkelijkste regio waarin meegenomen Werkgelegenheid, mileu, misdaadcijfers, cultuur, niveau van het zorgaanbod, economische vitaliteit, sportfaciliteiten, nabijheid van bergen en zee. De route langs oude wegen (onze route) scoort nogal slecht. Behalve de regio Antiqua waar Biarritz in ligt (ons einddoel).

Morgen fietsen we naar Castera Verduzan met termaalbaden. Hopelijk zijn we op tijd om er in te badderen. 80 km met de nodige klimmetjes. We gaan het zien.

1. Kassandan:
    28 juli 2023
    Castera verduzan, wat leuk. Daar hebben twee campings geleden gestaan. In Cezan. Les Angeles. Leuke rustige camping met zwembad. Liefs
  2. Gj:
    28 juli 2023
    Leuk, castera verduzan jomen wij vandaan. Leuk en klein dorp met een carrefour supermarkt en goed restaurant, Florida.