Moissac - Terraube

29 juli 2023 - Marsolan, Frankrijk

Op de camping van Moissac ontmoeten we verschillende fietsers maar ook een aantal wandelaars. Een stel komt uit Engeland. Mooie spullen en mooie verhalen. Ze fietsen 4 maanden per jaar en hebben al meer dan 100.000 km afgelegd. Hij is kunstenaar en laat zijn geschreven blog met gekleurde pentekeningen zien. Prachtig mooi ipv foto’s. Zij denkt haar Nederlands op ons te oefenen en begint steeds in het Duits.

Inge vertelde mij gisteren dat er een slag in mijn achterwiel zat. Pas vanmorgen kwam ik er achter dat een spaak in het achterwiel was gebroken. Door rijden met bagage is vragen om problemen. Daarom moet de fiets gerepareerd. Dan komt de vraag wie dat kan en hoe lang gaat het duren. Op internet vinden we fietszaken die er niet meer zijn. Bij een ander adres verhuren ze kano’s maar repareren ook fietsen. De mevrouw vertelt me dat ik om 12.00 uur terug moet komen voor de reparatie. Vervelend omdat we graag ruim 80 km vandaag willen fietsen. We wachten netjes af maar helaas gaat de afspraak niet door. Haar man gaat lekker lunchen en is vanmiddag later pas weer aanwezig. We wachten niet af en fietsen naar een volgend stadje met een fietsenmaker. Het stadje ligt 6 km verderop en ligt niet op de route. Daar duurt het ook lang maar uiteindelijk worden we geholpen. De fietsenmaker is een jonge jongen die mij trots het wiel terug wil geven en afrekenen. De rest van de fiets vraag ik er ook maar bij. Hij snapt het uiteindelijk en monteert het wiel. Het is dan 15.00 uur geweest en we wilde 80 km fietsen om in Castera Verdurzan te komen. Dat gaat niet meer lukken.

Doel wordt Terraube. Inge heeft daar een leuk hotel gezien en het ligt op de route. We zetten Google maps aan in plaats van terug te rijden naar de route. Hiermee verkorten we onze rit. Een ding weten we inmiddels van Google, de rit wordt niet saai.

En inderdaad al snel zijn we met onze bepakte fietsen weer aan het mountainbiken. We rijden dwars door boeren akkers, over wijnvelden, Kris kras over privé terreinen. Het maakt Google niets uit. Een mevrouw komt naar buiten nadat de  hond ons bijna te pakken heeft. Ik ben wat sneller weg dan Inge, ze roept Inge nog wat na. Even denk ik een hooivork in haar hand te zien. Kortom de reputatie van fietsers wordt door Google geen goed gedaan.

De rit is wel bijzonder avontuurlijk en afmattend. We rijden 72 km met ruim 700 hoogtemeters in minder dan 4 uur. Ook Inge is blij wanneer we Terraube hebben bereikt. Vaak wil ze nog wel een rondje, nu niet. Zeker na het laatste superklimmetje. Terraube is een klein vestingsdorp op een heuvel.

Pas na 19.00 vragen we bij het hotel of ze plek hebben. Het is bijzonder dat we niet hebben gereserveerd en op de bonnefooi dingen doen. Past in het experiment om minder te plannen (en minder te stressen).

We worden heel goed ontvangen, al snel duiken we het zwembad in waarna we heerlijk eten. Benieuwd wat we moeten betalen. Dat komt morgen.

Omdat we vandaag minder kilometers hebben gemaakt gaan we deze morgen inhalen. De afspraak met een soort fietspension is al gemaakt.

1. Alice:
    29 juli 2023
    Oh dat zwembad, zooo verdiend. Hé lieverds zet um op. En bedankt weer voor het verhaal. 😍