Roding - Horšovský Týn

20 juli 2022 - Horšovský Týn, Tsjechië

Het is twee uur ‘s nachts wanneer het luchtalarm in Roding afgaat. Oorlog? Wat gaan we doen? Niemand op de camping reageert, iedereen slaapt gewoon door. Kuddedieren als we zijn doen wij dat ook maar. Verder worden we niet gestoord. Opvallend is de grote afkoeling ‘s nachts naar 8 graden. Inge heeft uitgevonden dat we op het laken gaan liggen en ook onder de open gevouwen slaapzakken. Dit werkt beter. Ik doe boodschappen voor het ontbijt. Het valt op dat er alleen goedkope supers zijn. Ik kijk in de winkel en zie slecht geklede mensen. We hebben de indruk dat dit deel van Bayern niet heel erg welvarend is. Na het ontbijt pakken we in en nemen afscheid van de beheerder. We storen hem om 10.00 uur bij zijn eerste bier. Continue kwaliteitscontrole van het bier is belangrijk. Je wilt wel weten wat je de klant voor zet. We fietsen vandaag 73 kilometer met 600 hoogtemeters (blijkt achteraf). In combi met de warmte (36 graden) zijn we blij dat we in Tsjechië aankomen. Onderweg veranderd het landschap. We zien steeds minder de rivieren, steeds meer de heuvels met of zonder bossen. Wanneer je in het bos fietst zijn de bomen fantastisch groot. Inge vindt de dennengeur lekker. Vooral bij steden en dorpen rijden we vandaag nogal eens verkeerd. Het is te warm om ruzie te maken en we besluiten om samen te werken (ook goed voor de sfeer). Zo komen we weer op wandelpaden met trappen en smalle bruggetjes. We tillen de fietsen samen op. Ray van kamp van Konningsbruggen zou het goed vinden. Door de inspanning drinken we zo’n 5 liter water zonder te plassen. In Tsjechië zijn de fietspaden niet overal goed en rijdt je voor een gedeelte op de autoweg. De paden die er liggen zijn vaak met Europees geld aangelegd. Omdat er weinig campings op de route zijn hebben we vanavond een pension geboekt in Horovsky Tin. Na aankomst gaan we naar het mooie centrum. We zien veel opgeknapte oude huizen met pastelkleuren, oud kasteel en een kerk. We pinnen wat dure Kronen voor onderweg (met flinke commissie ook accepteren winkeliers euro’s die ze tegen eigen koers verrekenen, slim hoor) en gaan naar ons bedje. Nieuwe energie tanken voor morgen. Dan gaan we naar Pilzen.

1. Gj:
    20 juli 2022