Horšovský Týn - Pilzen

21 juli 2022 - Pilsen, Tsjechië

Cowboys en fietsers hebben wel eens last van de billen wanneer ze lang in of op het zadel moeten zitten. Alleen fietsers klagen er over (en ik ook). De tocht is nog lang en een kantoormannetje als ik weet soms echt niet meer hoe ik op mijn zadel moet gaan zitten. Vandaag lekker sudocreme en talkpoeder gekocht. Hoop dat het gaat werken. Vandaag fietsen we ruim 60 kilometer naar Pilzen. De Duitse schrijver van de fietsroute houdt van off the road. De helft van de tijd rijden we op onverharde paden met veel hobbels en kuilen. Leuk voor een ATB route, minder geschikt voor reisfietsen met volle bepakking. Gelukkig zijn onze Koga’s wel wat gewend, toch verlies ik tot 2 keer toe bijna een voortas. Het landschap waar we door heen rijden doet denken aan Zuid Limburg. Glooiende heuvels. Onderweg zien we straaljagers die schijngevechten uitvoeren. Op tv zie je dat Tjechen bezig zijn met de Russen. Ondertussen worden we tijdens de rit regelmatig getrakteerd op een kwartiertje intervaltraing: stijgen, dalen, stijgen etc. Goed voor de conditie. We fietsen door dorpjes die vaak goed opgeknapt zijn. Wat mij opvalt zijn de kerken en andere religieuze bouwwerken die er allemaal goed bij staan. Altijd gedacht dat er in de Russische overheersing van het land geen aandacht/geen geld voor was/dat religie nauwelijks werd toegestaan. Wat ook opvalt zijn de slecht onderhouden gemeentewegen. Precies op de gemeente grens verandert het en zie je strak asfalt (door de EU gesponsord). Voor vogelaars is Tsjechië denken we wel een goed land. Regelmatig zien we roofvogels. We menen bijvoorbeeld de kiekendief en de Arend te hebben gezien. Ze krijgen het beter naar hun zin doordat er minder/geen bruinkool wordt gestookt. 25 jaar geleden was ik in Pilzen en was er veel smog, waren gebouwen grauw van de aanslag. Nu is het een mooie stad met veel gezellige terrassen en eetgelegenheden en natuurlijk pils (weetje van de dag: bier is de verzamelnaam, pils  is een soort bier en daarom mag je pils ook bier noemen). Mooi om te lezen dat in de 19e eeuw inwoners niet tevreden waren over de kwaliteit van het Bier, een Duitse brauwer aan het werk zette die pils uit vond. Naast Skoda is pils het grootste export product. Vanavond geproefd, het is nog steeds ok.

Morgen fietsen we naar een Chateau Hotel Zbiroh. Zin in, nu lekker slapen. Al weer in een normaal bed, campings zijn hier helaas niet. Gevalletje van overmacht.