Polleur - moulin de Bistain

11 juli 2023 - Chiny, België

Helaas die ik geen oog dicht. Even was ik vergeten hoe het is te slapen in een tentje. Om een beetje te fietsen moet je wel lekker slapen. Het gesnurk van de buurman helpt niet mee. Misschien went het.

We pakken in en vertrekken. Het weerbericht geeft ‘s middags weeralarm. Code oranje. Doel vandaag is een camping midden in de dichte bossen in de Ardenne. We fietsen 70 kilometer met 700 hoogtemeters. We horen dat het beter is om door de Pyreneeën te fietsen dan door de Ardennen. We gaan het mee maken. In Zuid Frankrijk komen we later deze reis door de uitlopers van de Pyreneeën. Ik merk wel dat uren op de fiets en op en af klimmen weer behoorlijk wennen is. Inge geeft geen krimp.

Het is drie uur wanneer het onweer boven ons losbarst. We tellen de tijd tussen flits en donder. In de tussentijd rijden we gewoon door zolang het kan. De interval wordt kleiner en we besluiten toch maar bij een kerkje te schuilen. We staan net tegen een muur of het onweer komt over en slaat even verder met een enorme klap in. We zijn totaal verregend wanneer we bij de camping aankomen. Mijn telefoon en horloge werken niet meer vanwege het vocht. Het duurt een halve dag voordat het opladen weer lukt.

Nat en koud hebben we geen zin om onze tent op te zetten. We vragen om een cabin. De eigenaar zegt dat ze bezet zijn. Jammer voor ons (en niet waar). We wachten in de recreatiezaal tot de regen op houdt. We ontmoeten andere fietsers allemaal Nederlanders. Sommige fietsen vanaf Maastricht zoals wij, sommige zijn met de fietsbus naar Zuid Frankrijk gereisd om van daaruit naar huis te fietsen.

We horen verhalen van de Nederlandse eigenaar over het afgebrande restaurant, niet ontplofte mijnen uit wo2 (hoe laks de Belgische Eod werkt) en de problemen die ze hebben gehad met de plaatselijke bevolking toen ze als Nederlanders de camping overnamen (Walen en Nederlanders gaan niet goed met elkaar).

We eten een een opgewarmde pizza en wat pasta. We kletsen lekker met een Nederlandse vader met zoon. Ze doen dezelfde route en delen nog wat brood met ons omdat er geen campingwinkel is en wij niet goed zijn voorbereid. Waarschijnlijk is de campingwinkel ook in vlammen op gegaan.

We liggen weer lekker vroeg in ons tentje.