Narbonne- Caunes-Minervois

8 augustus 2021 - Trausse, Frankrijk

We zijn blij wanneer we van het industrieterrein bij Narbonne wegfietsen. We zijn vergeten wat je thuis moet laten. Daarom kijken we nog eens kritisch de tassen na die we meenemen. Iedere kilo moet de berg over. We laten de auto bij het Novotel staan en vertrekken. We komen langs het kanaal midi. Al snel herkennen we de plekjes van een vorige fietstocht. Toen was Narbonne onze finishplaats nu opstap. Al snel fietsen we door ruig terrein met rotsen, wijngaarden en prachtige dorpjes. Opvallend is hoe rustig het is. Geen enkele keer stress van het verkeer.

We hebben thuis al wel een beetje gefietst, we komen de klimmetjes goed over. Op 40 kilometer lunchen we in Minereve. Minerve is een mooi gelegen oud vestingsplaatsje van de Katharen. Alles aan dit dorp klopt, is gerestaureerd, mooi en schoon. We kijken onze ogen uit. Normaal zijn hier veel toeristen. Nu is het rustig. We kunnen zo op een gezellig terras aanschuiven. Lekker wijntje met salade en omelet en koffie voor on-Nederlands prijs (22 eur voor ons tweeën). Het lijkt wel Portugal 😍.

We fietsen verder door de heuvels. We hebben vandaag zo’n 700 hoogtemeters en er staat een behoorlijke wind. Met tegenwind de berg af lijkt het of we stilstaan (laat staan met tegenwind naar boven). Na de luch fietsen we nog 30 kilometer naar ons onderkomen in Caunes-Minervois. We slapen bij hotel Alibert, een oud middeleeuws kasteelachtig huis met binnenplaats en binnen een wenteltrap waar onze kamer op uit komt.

We drinken een heerlijk flesje Rose,  boeken de volgende onderkomens en eten tapas  (Spanje is om de hoek). Van alle routes die we hebben gefietst is dit wel een heel interessante en mooie. We lezen en leren over de geschiedenis van de  Katharen. Nog steeds zie je de Karthaanse plaatsnamen op borden naast de Franse naam. Een beetje als Friesland of misschien wel als Baskenland. In Minerve staat een nagemaakte Blijde (heel grote katapult). Met een dergelijk instrument is in de 12e eeuw de watervoorziening van het dorp vernietigd. Daarom moesten ze zich overgeven. De verdedigers liepen vrijwillig naar de brandstapel. Bij de kerk in het dorp is er nog steeds een aandenken. En zo zijn er nog meer verhalen (om je over te verbazen).

Nu zitten we op de hotelkamer een beetje te chillen. Lekker rozig van de inspanning. Morgenochtend fietsen we een korte etappe van 30 kilometer naar Carcassonne. Daar verblijven we twee dagen.

1. Gj:
    8 augustus 2021
    Een mooie dag. Lunch voor een prikkie. 😘portugal….
    Carcassonne is prachtig vooruitzicht.
  2. Kassandan:
    9 augustus 2021
    Wil er bijna zelf naar toe (nu). Helaas onze vakantie zit erop. Vandaag weer starten. Goede reis en geniet. Kusssssss
  3. Alice:
    9 augustus 2021
    Wow, sporties, wat een goede trip. Die bagage toch ook. Weet je nog wie van ons het best kan inpakken: Sandra! Yes, een ruimtelijk inzicht waar je koud van wordt. En als je die bewondering uitspreekt mompelt ze droog: timmermansoog. 😄 Trouwens, we zijn halsoverkop gisterenavond vertrokken. Ivm met pcr verplichting voor de kids. Eigen bedje sliep ook weer goed. Helaas Mullheim bij Freiburg gemist. We moeten gewoon nog een keer. Ook bij Iseo. Té mooi.