Caunes-Minervois- Carcassonne

10 augustus 2021 - Carcassonne, Frankrijk

Gisteren fietsten we naar Carcassonne. De thermometer gaf het al aan, de temperatuur stijgt de komende dagen naar 35 plus. Genoeg drinken dus. De korte route van 30 km is een appeltje eitje. Onderweg hebben we nog wel even ruzie met de navigatie. We rijden drie keer hetzelfde dorpje door. Onderhand hebben we dit zo vaak meegemaakt dat we niet meer dan een keer vloeken. Inge voelt zich niet helemaal top met een hoofdpijntje.

We zijn lekker op tijd in Carcassonne om inkopen te doen. We checken in bij hotel Adonis en als zo vaak zijn de foto’s mooier dan de werkelijkheid. Locatie is wel top. We zitten op 300 meter van de oude kasteelstad la cite. Na het douchen verkennen we eerst de ‘nieuwe stad’. Leuke winkeltjes met heel veel horeca en de nodige kathedralen. Probleem is dat ze allemaal mooi zijn maar zo ontzettend vaak hetzelfde er uit zien. Verwend dat we zijn lopen we snel door. We zien veel Fransen hun gang inhouden en zien in de verte twee boa’s. Wij worden voor het eerst deze vakantie aangehouden of we even een kapje op straat willen opdoen. We zijn verrast maar lezen later over de extra maatregelen.

Aan het eind van de middag lopen we naar de oude stad. Alle dagtoeristen zijn dan weg. Alleen de restaurants zitten vol. We hebben het hele complex voor ons zelf. Mooi om leuke foto’s te nemen en live Bjorn en Jesper de stad te laten zien via whatsapp video. De geschiedenis van de stad staat op Wikipedia, stad is Unesco beschermt, interssant verhaal. Bij het opknappen wisten ze niet meer hoe het er uit zag. Daarom zie je dat veel net niet klopt (kleuren en materialen). Toch is het indrukwekkend om het gebouw met 53 torens, dubbele muren en een omtrek van ruim een kilometer te bezoeken. Binnen in de stad is het een grote horeca aangelegenheid met veel souvenierwinkels. Het doet denken aan Le mont Saint michel of Bataviastad.

Om een beetje in conditie te blijven doe ik mijn ochtendloopje rond het kasteel. Lekker veel dalen en stijgen. Goede training voor wat ons te wachten staat: echte bergen. ‘ s Middags picknicken we heerlijk aan een beekje in de schaduw van bomen met een lekker Belgisch biertje en een staartje Rose. Tijd om even boekje te lezen. Op de achtergrond horen we om het half uur de geluiden van de ridderdemonstraties. Blij dat ik geen ridder ben met 35 graden in een harnas optreden. Om toch mee te genieten bekijken we in de schaduw met kabbelend water op you tube de show die eerder is opgenomen. Morgen fietsen we circa 65 kilometer naar Mirepoix.

1. Kassandan:
    10 augustus 2021
    Mooie foto's en beschrijving. Doe je voorzichtig Inge? Kusssd
  2. Martien en Jo:
    10 augustus 2021
    Hoi Cees en Inge,

Leuk om te horen over jullie belevenis. Het klinkt ook goed wat de omgeving betreft. De foto's geven een mooie indruk. Inge, ik hoop dat de hoofdpijn intussen over is . Doe maar voorzichtig aan.
    Verder nog hele fijne dagen samen.

Heel veel groetjes en een kus van
    Jo en mij