Izil- Dun Sur Meuze

11 juli 2023 - Dun-sur-Meuse, Frankrijk

We hebben heerlijk geslapen. Fijn bedje, onze spullen zijn weer droog, buikjes zitten vol. We vertrekken wat later dan gepland rond 10.30 uur. De mevrouw van het onderkomen vindt ons aardig en houdt ons aan de praat. De temperatuur stijgt al weer. Vandaag een rit van 53 km naar Dun Sur Meuze met toch nog 400 hoogtemeters

Net voor de Franse grens bezoeken we (al weer) een abdij. Abdij Orval is groot, verschillende keren verwoest geweest en weer opgebouwd. zoals bij iedere abdij is hier ook een wonder gebeurd. Mathilda van Toscane (gravin uit Italië in 1000 AD) was op reis verloor haar ring en vond deze in de bek van een vis. Tijdens ons bezoek laten we de tassen op de fiets. We worden steeds makkelijker. De mensen die een abdij bezoeken stelen ten slotte niet. Binnen een uurtje staan we weer buiten en fietsen Frankrijk in.

De koeien worden dunner (echt een verschil met de Belgische dikbil koeien). De dorpjes waar we doorheen komen zijn verlaten, er zijn geen winkels. In Breux lunchen we op de trappen van de enorme basiliek van Afioth. Het is een bouwval en gesloten. We lezen dat het ooit voor de regio een belangrijk punt was (ook voor pelgrims). We zien af en toe een paar Nederlandse fietsers, verder is er niemand.

We rijden door een mooi landschap waar alleen een weg ligt. Verder alleen maar natuur en een paar akkers. Het kwik stijgt behoorlijk, asfalt begint op sommige plekken te smelten en te plakken aan de banden.

In de loop van de middag betrekt het en wanneer we in hebben gecheckt op de camping begint het te onweren.

Dun Sur Mease (de Maas) was ooit een leuk dorp. In het oude reisboekje uit 2000 staat dat het een levend en gezellig stadje is. Ook hier zie je niemand en is er niets open. We vragen ons af hoe je hier kunt leven.

We zwemmen in het meertje, praten met andere fietsers (oa een Duitser van in de 70 die overal op de wereld heeft gefietst) en eten Kabab (enige restaurant).

Morgen rijden we nog een tijd door deze streek zonder voorzieningen. We gaan morgenochtend eerst goed inkopen om niet zonder eten en drinken te komen. Doel ivoor morgen is Chalons en Champagne. Daar verwachten weer een beetje leven in de brouwerij.

1. Gj:
    12 juli 2023
    Lekker aan het kamperen? Geniet en ja de Fransmannen….champagne klinkt als lekker uit eten. Slaap fijn in de frisse lucht.
  2. Martien en Jo:
    12 juli 2023
    abdij van Orval, bekend, waren wij toen kliedernat aangekomen, hebben we onderdak gekregen en konden alles drogen in de verwarmingsruimte! Bedankt voor je mooie
    verhalen Cees en fijne tocht verder .