Dun Sur Meuze - Chalon en champagne - Troyes

14 juli 2023 - Troyes, Frankrijk

Ik ben achter met mijn blog. Daarom vandaag twee etappes in een stukje. De eerste etappe is op woensdag 12 juli van Dun Sur Meuze naar Chalon en Champagne de andere op donderdag van Chalon en Champagne naar Troyes. Op beide dagen fietsen we 99 kilometer. Op de eerste dag met 700 hoogtemeters op de tweede dag 550. Omdat we best lang fietsen hebben we niet zo lang tijd voor andere dingen. We zitten ruim 5 uur op de fiets. Na 5 dagen fietsen krijgen we wel weer de routine terug. We zijn geen spullen meer kwijt, we bepalen onze route op tijd ed. De fietsen doen het goed maar ik wil een ander zadel (zadelpijn), Inge wil een andere fiets. De Koga is een clasic maar ze heeft het wel vaak over een nieuwe Santos.

We zijn blij dat we in Troyes zijn. We hebben twee dagen door onbewoond gebied gefietst. Er zijn alleen maar boeren bedrijven met heel grote landbouwmachines. De oogst van graan is volop bezig. Er zijn weinig of geen winkels of cafés. Wanneer we een winkel zien dan kopen we goed in om de buikjes gevuld te houden.

Inge heeft minder moeite met de saaie wegen dan ik. om de verveling tegen te gaan zet ik een muziekje op. De (tegen) wind is bovendien behoorlijk (windkracht 4). Verder zit het weer mee. Met 25 graden is het aanmerkelijk beter dan een paar dagen geleden.

Vlak voor Chalon de Champagne rijden een paar Nederlanders ons voorbij die we eerder in de Ardennen hebben ontmoet. Later die avond komen we ze weer tegen wanneer we op het terras zitten om wat te eten. Zo hebben we leuke gesprekken met lotgenoten.

We zijn dan wel in de Champagne streek en drinken het drankje wel maar zien geen wijnvelden, we zitten aan de buitenkant van het gebied. In Chalon en Troyes verblijven we in een fijne appartement. De verhouding met kamperen is nu een op een. We kunnen heerlijk de was doen (er is een wasmachine).

Troyes is een een prachtig mooi oud stadje met vakwerkhuisjes. In een ervan zitten we op de eerste verdieping. Het is ingericht als een museum inclusief schouw met zwaarden en een harnas. We slapen in een bed met een hemel. Omdat het bijna 14 juli  (feest) is, is het druk in de stad. De straatjes zijn superleuk. ‘s Avonds kijken we naar het vuurwerk. Er zijn alleen maar Fransen, toeristen weten dit stadje nog niet goed te vinden. We eten lekker maar de porties zijn klein en de prijzen hoog. Voor bijvoeren gaan we na het uit eten nog even naar het frietkot. Wel hebben we voor het eerst weer eens slakken gegeten.

Morgen gaan we naar Ligny la Chatel. 20 kilometer voor Auxerre en dicht in de buurt van de Chablis (waar we voor zijn gekomen).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Alice:
    14 juli 2023
    Slakken 🤤 zucht.. die knoflook boter.
    Lekker:de schone kleding. Geniet van de komende etappes. Groetjes!
  2. Martien en Jo:
    14 juli 2023
    jullie duiken weer flink in de geschiedenis met zwaarden en schilden van de kruisridders.
    lieve groet,
  3. Martien en Jo:
    14 juli 2023
    jullie duiken weer flink in de geschiedenis. fijne tocht verder , de streek wordt gevarieerder, en hopelijk blijft het weer mooi. lieve groet,
  4. Martien en Jo:
    14 juli 2023
    jullie duiken weer flink in de geschiedenis. fijne tocht verder , de streek wordt gevarieerder, en hopelijk blijft het weer mooi. lieve groet.
  5. Mario:
    16 juli 2023