van Grand Canyon naar lake Powell

24 juli 2015 - Kane County, Verenigde Staten

Van Grand Canyon (Tousayan) naar lake Powell
Vanmorgen werd ik om 7.15 uur wakker gebeld. Weer iemand uit Nederland die niet wist dat ik op vakantie ben, wel goed om er uit te komen. Vandaag vertrekken we naar lake Powell. We hebben de camping gereserveerd en gaan via de 64 langs de grand canyon naar Cameron. Daar rijden we de 98 op richting Page. We stellen onze route in op de app HERE (echte aanrader om off line dezelfde functies als een Tomtom te hebben). Voor we vertrekken moeten we nog ons afvalwater dumpen. De campingbaas vraagt 3 dollar. We zijn blij om de commerciële uitbuiters van de Grand Canyon achter ons te laten. Bij het afrijden van de 64 zie je canyon steeds smaller worden. Onderweg stoppen we nog een paar keer om foto's te nemen. Een van die plaatsen is de watchtower. Dit is een Indrukwekkende toren op de rand van de canyon waar je op kunt klimmen en 10'tallen kilometers de canyon in kunt kijken. Omdat het erg druk is beklimmen we de toren niet helemaal. Eenmaal buiten het canyon park zien we voor het eerst veel indianen (Navajo). Aan de 64 kopen we een paar souvenirs bij een chagrijnige indiaan. Opvallend is dat we wederom heel veel Nederlands om ons heen horen en dat ze bij alle winkeltjes de Amerikaanse vlag en jawel de Nederlandse vlag hebben wapperen. Omdat we toch weer in woestijnland komen wordt er gewaarschuwd voor slangen en andere reptielen. Eigenlijk zitten we hier wel op te wachten het is al een paar dagen geleden dat we de coyote zagen en we zijn toe aan een volgend wild dier. Eerder hebben we trouwens ook de renkoekkoek (roadrunner) gezien op de camping bij lake Havasu. Bij Cameron draaien we de 98 op en zitten we echt in het indianen reservaat. Links en rechts zien we indianenhutjes/huizen met enorm veel grote auto's. We vragen ons af waarom ze dit geld niet spenderen aan mooiere huizen. We zitten weer op eindeloos lange wegen. Het verschil met eerder is dat hier geen telefoonpalen staan voor noodgevallen zoals eerder in Californië nog wel het geval was. Op de radio zijn maar twee stations te ontvangen (zegt dit iets over de doelgroep)? We zijn blij met Spotify off line en ons boxje met blue tooth waarmee we onze eigen herrie kunnen maken (Het valt trouwens niet mee om boven het geluid van de camper uit te komen). Het landschap verandert ook weer. De canyon is bij Cameron zo nauw geworden dat je met een brug van 100 meter er over kunt rijden. Rechtdoor ga je naar de noord rim van de grand canyon, rechts ga je naar Page. Turkooizen  gekleurde duinen worden afgewisseld door gekleurde rotsformaties van allerlei soorten rood. Erg mooi. Op de grens van Arizona met Utah ligt Page. Page is samen met lake Powell ontstaan in 1957. Doordat er electra uit waterkracht moest komen is er een grote dam gemaakt. De dam en het meer trokken veel toeristen aan. De laatste jaren hebben ze hier veel problemen met de waterstand. Het waterpeil zakt en veel zijtakken van het meer vallen droog. Veel mensen met grote huizen  zijn gedupeerd. In Page doen we onze boodschappen. We doen een gok en gaan weer naar de Wallmart. Deze keer hebben we meer geluk, veel verse produkten, super. Op het parkeerterrein wordt Inge voor de zo veelste keer aangesproken door mensen die onze woonwagen willen zien. Dit keer zijn het Israëliërs. Voor een tweede keer tanken we vandaag. Bij het tanken word ik door een collega trucker aangesproken. How many miles on the gallon schreeuwt hij boven alles naar mij uit. Ik trek mijn schouders op en vertel dat ik geen idee heb omdat ik in kilometers denk. De man van begin zestig met een caviavelletje op zijn hoofd schreeuwt I used to have one just like yours. Tegelijkertijd vertelt hij met veel trots dat hij nu een groter model heeft (maat stadsbus) en dat die veel meer verbruikt dan die hij had (die van ons dus) en dat hij nu 1 op 2 a 3 rijdt en dat hij voor 500 dollar tankt . We vragen ons met verbazing af of deze man op dezelfde planeet leeft. Snel rijden we door naar onze camping wahweap. Hiervoor moeten we het Glen canyon park in. Met onze jaarpas voor alle parken kunnen we met een pakketje info onder de arm zonder extra te betalen door rijden. Het is inmiddels een uur of vier. Het is erg warm tegen de veertig graden maar we hebben een lekker meer met strand en een zwembad op 10 minuten lopen. Tijdens het zwemmen in het meer kijk je uit op mooie rotsen. Het water is lekker koel in tegenstelling tot het water van het vorige meer. We komen nu wel heel veel dezelfde campers met ons soort tegen die allemaal hetzelfde rondje doen. De komende dagen hebben we nog geen campings geregeld. We zijn van plan naar Bryce en Zion te gaan voordat we naar Las Vegas rijden. Morgen gaan we bellen naar campings om te reserveren. Ben benieuwd of er plek is. Ook gaan we naar Antelope.

1. Kees en Lies:
    25 juli 2015
    Voor ons goed te volgen jullie reisverslag, antilope canyon is de moeite waard houd je goed vast op de rit erheen. Foto? Vraag de Navajo wat de mooiste hoeken zijn om foto's te nemen.
    Groeten en veel plezier.
  2. Betsy en Dirk:
    25 juli 2015
    wat bijzonder dat jullie echte indianen hebben ontmoet!!!heerlijk dat het staan bij strand ,en meer .goed bevalt!!lekker een poosje blijven!!!we hebben hier noodweer jouw trein loopt nietinge ,bomen liggen her en der ,in onze tuin ishet bar ,de grote boom takken liggen afgescheurd ,maar met ons gaat het goed!!! .liefs en tot het vervolg van jullie avondtuur!!!dag,,
  3. Cees Endeveld:
    25 juli 2015
    Hoi allemaal, bedankt voorjullie leuke reacties. Succes met opruimen van de stormschade. Groet en liefs van ons.