Foix- Montferrier

14 augustus 2021 - Verdun, Frankrijk

Eens per twee dagen schrijven bevalt wel. Gisteren hebben we een heerlijk relaxte dag  gehad in Foix. We ontbijten in het centrum van Foix. Opvallend is dat de stad minder rijk oogt dan de vorige dorpen. Bovendien is het erg druk en hangt er smok. Bij ons hotel is dit ook te merken. Aan beide kanten wordt de stad ingeklemd door bergen. Wanneer je hier met 35 graden drie drukke wegen door laat lopen heb je nogal wat vervuiling. Toch zijn er heel aardige plekken die we bezoeken. Het kasteel natuurlijk met een grote geschiedenis. We bekijken de stambomen van koningen en graven. Ze zijn allemaal getekend. Allemaal met een stoere boeventronie. Inge vind graaf Febus wild aantrekkelijk. Alles is in het Frans en dus blijft het onduidelijk of hij uitzondering op de regel was dat het allemaal nogal wrede types waren. Er is wel een link naar een Engelse site voor vertaling maar die doet het niet. De workshops wapendemonstratie bezoeken we met demo van een grote blijde en kruisbogen. Leuk om te zien. Natuurlijk beklimmen we voor de nodige foto’s de torens van het kasteel. We proberen afstand te houden Ivm Corona maar dat valt weer niet mee.

Na het bezoek eten we een banaantje. Inge vraagt zich later af waar de bananen van de tros zijn gebleven (spoorloos). Later zien we ze op een foto terug.

Even later lopen we het centrum in en lunchen bij een typisch Frans restaurantje. We worden aangesproken door een Française die ons vertelt hoe bijzonder het restaurant is.

‘s Middags fietsen we terug naar het hotel. We gaan naar het park waar sportfaciliteiten zijn. Aan de rivier zien we tribunes voor het bekijken van wildwater kanoën. Ook goed om even je teen in te steken. Het valt op dat de Franse parken er goed bij liggen, beter dan in Nederland. Na een uurtje in het water staren zwemmen we, doen we boodschappen, eten aan de rand van het zwembad van ons hotel. Om in de sfeer van ridders en kastelen te blijven kijken we op Netflix de serie Knightfall. Het is nog steeds tropisch warm en het is heerlijk slapen met de airco aan.

Lekker uitgeslapen gaan we vandaag op weg naar Montferrier. Een ritje van 23 kilometer met 400 hoogtemeters. We hebben gekozen voor een korte route om de dag erna energie te hebben om nog eens 600 meter te stijgen naar Montsecur. Bij het verlaten van Foix merk je al direct dat de lucht beter wordt. We komen in het prachtige dal op weg naar Roquefixade. Hier stoppen we om even te genieten van de schilderachtige uitzichten en te lezen over het verwoeste kasteel op de heuvel. Het zoveelste sloopspoor van Simon de Montfort. Na een lekker kopje koffie fietsen we al snel Montferrier binnen. Normaal zetten we Google Maps aan voor het laatste stukje naar ons onderkomen. Inge tikt het adres van ons hotel Chalet hotel les momottes 2 in. We kijken nog eens goed maar zien toch echt dat het niet in het dorp ligt maar ver in de bergen 16 kilometer verder 880 meter stijgen. Bovendien ligt het niet op de route. Pff tegenvaller. We kopen een paar repen, een broodje en beginnen aan de klus tranquillement. Een uur drie kwartier doen we er over. Eenmaal boven heb ik het gevoel een halve marathon op tempo te hebben gelopen. Onderweg zijn er voldoende Fransen die ons aanmoedigen. Racefietsers komen ons voorbij, op de weg staan namen geschreven van wielrenners. We zitten nu in een vervallen wintersportplaatsje op 1380 meter dat bij de gemeente Montferrier hoort. Het doet denken aan een wintersportplaats waar we eerder waren Praloup. Moe maar tevreden willen we snel douchen. Helaas moeten we de sleutel 400 meter verder halen in een restaurant aan de piste. De mevrouw van het restaurant en hotel is kortaf en wij ook. Omdat we halfpension hadden aangevraagd en ze dit niet heeft geboekt gaan we lekker ergens anders eten.

Morgen vertrekken we voor de etappe naar Montsecur.

1. Alice:
    14 augustus 2021
    Nou daar hoeven we dus niet naar toe: nep praloup. Hoop dat jullie lekker slapen.
  2. Gj:
    15 augustus 2021