Carcassonne - Mirepoix- Foix.

12 augustus 2021 - Foix, Frankrijk

Vandaag doe ik een dubbele aflevering. Van Carcassonne naar Mirepoix (11 augustus, 68 kilometer, 730 hoogtemeters) en van Mirepoix naar Foix (12 augustus, 37 kilometer, 310 hoogtemeters).

Om 9.00 uur fietsen we weg uit Carcassonne. Het wordt vandaag een warme dag, we willen gebruik maken van de koele ochtend. Al snel zitten we in het buitengebied en wordt het rustiger. Inge heeft van te voren de route doorgenomen. We komen een paar pittige klimmetjes tegen. Zo ook naar het plaatsje Fanjeaux. Het doet mij denken aan het venijnige klimmetjes naar Sancerre. Wanneer de helling te stijl wordt en je met bagage aan je stuur trekt steigert de fiets. Uiteindelijk komen we boven aan in een vrijwel verlaten dorp. Geen barretje of restaurant. Wel een hoop oude gebouwen met wederom een Katharen vervolging verhaal. Simon de Montfort een van de hoofdrolspelers in de vervolging had hier zijn hoofdkwartier. Voor dat de kruistocht tegen de Katharen begon zou in dit dorp de vuurproef zijn geweest. Papieren stellingen van de katholieken branden niet die van de Katharen branden wel. Daarmee zou zijn aangetoond dat de katholieken gelijk hadden en een excuus hadden voor de vervolging die daarop volgde. Op de site Katharen.be vind je de verhalen inclusief de horror. Nog steeds zou in de plaatselijke kerk de balk zijn te vinden die brandde tijdens de vuurproef. Omdat wij niet willen wachten tot 15.00 uur, wanneer de kerk open gaat, turen we naar binnen tussen de tralies van de deuren door. Ondertussen hebben we ons noodrantsoen aangesproken. Bananen en sultana’s eten we als lunch. In de middag fietsen we nog zo’n 30 kilometer en komen om 14.30 aan in Mirepoix. Inge is op slag verliefd op dit plaatsje. Het centrum is middeleeuws met vakwerkhuisjes met houten overkappingen. Ons onderkomen Demeure de la Carmine ziet er fantastisch uit inclusief mooie binnenplaats met een klein zwembad. Alle details kloppen behalve een airco. We zitten onder het dak in een bijzonder mooi en luxe kamer. Met een tropische nacht valt het niet mee om in slaap te komen.

Na een heel goed ontbijt stappen we weer op de fiets om naar Foix te gaan. Gisteren fietste we veel in druk verkeer. Vandaag gaat het beter. Toch merken we wel dat automobilisten iets meer rekening houden met fietsers dan een paar jaar geleden. Blijft wel dat je op drukke punten behoorlijk assertief moet zijn om van A naar B te komen.  Bij een kerkje op een heuvel bij Les Pujols eten we een heerlijk taartje en kijken tevreden naar de toppen van de Pyreneeën. Over een paar dagen komen we in de buurt. We hebben nog geen andere fietsers gezien die dezelfde route rijden. Vandaag wel, ook een Nederlands stel: vrouw voorop, man er achter aan. We rijden een tijdje samen op. Dan wordt er door Inge en de man van het andere stel in de afdaling hard geroepen dat we niet goed zitten. Op dat moment gaan we in de remmen. We draaien en klimmen weer naar boven. Inge en ik staan wat te turen op de telefoon en het boekje van de route en komen er achter dat we toch goed zaten. Het andere stel gaat de berg op wij vervolgen onze weg. We hopen dat ze toch nog zijn aangekomen.

Omdat we vroeg zijn voor het inchecken in ons onderkomen in Foix lunchen we aan L’ Ariege. In de schaduw van bomen kauwen we op een taai broodje en steken onze voetjes in de rivier. We zitten op een boomstronk en zitten lekker stil en gaan op in de omgeving. Een hagedisje verstoort de rust en kruipt bijna bij Inge haar broek in. Inge gilt het uit en we zijn weer wakker. De locals worden ook wakker van de siësta en komen naar de rivier. Voor ons tijd om naar ons onderkomen hotel Pyrene te gaan. We zitten buiten het dorp aan een redelijk drukke weg, kamer is net nieuw en ziet er goed uit. We blijven hier een dag om het dorp Foix te bekijken. Ook hier weer veel geschiedenis.

1. Oompie:
    12 augustus 2021
    Hahaha, ouwe troep allemaal. Tijd voor een opknapbeurtje. Kom op zeg, een gevel uit 1800. Dat kan niet hoor.
  2. Gj:
    12 augustus 2021
    Mooi verhaal en mooie route. Heerlijk genieten!☀️☀️☀️☀️
    De hagedis in de broek van Inge🤨. Misschien iets anders….. Fijne nacht Cees!
  3. Martien en Jo:
    Hoi lieverds,

Jo ligt al op bed. Maar het gaat redelijk goed. Op het ogenblik geniet ik van de foto's. mij lijkt het een fantastische tocht, geniet er verder van.

Hartelijke groeten

ook namens Jo, Martien
  4. Alice:
    13 augustus 2021
    Avontuur en afzien 🤗 achteraf altijd leuk. Succes vandaag! En veel drinken. Liefs van ons allemaal.