Dagje La

19 juli 2015 - Pomona, California, Verenigde Staten

Vandaag zijn we naar het Historische museum geweest in Los Angeles.
Het parkeren ging moeilijk maar het was ons na een half uurtje wel gelukt.
Was leuk,we hadden dinosaurussen gezien en andere zoogdiertjes en vogels.
Er was ook een voorstelling die we hadden gezien voor kleutertjes.
Toen gingen we lopend naar boven met een moeilijke pad naar het uitkijk punt the Griffith observeatory.
Daar kon je het Hollywood sign heel goed zien.
Daarna gingen we weer met het moeilijke pad naar beneden en
gingen we naar de winkel die we niet konden vinden.
En op de terugweg ging de ruitenwisser kapot terwijl het regende
maar het was gelukkig goed gegaan.
Nu gaan we naar het zwembad lekker badderen als schildpadjes
in de regen.  Bjorn Endeveld

En dan ... Regent het al weer wanneer ik dit stukje zit te schrijven. De mensen hier zijn erg opgewekt. Voor het eerst in vier jaar is er weer een beetje water. We staan vandaag op een koa camping. Naar Europese maatstaven oké. Naar Amerikaanse maatstaven super. Wat opvalt is dat er overal op het terrein sloten op de wc hokken moeten zitten, op het hek naar het zwembad ed. Waarschijnlijk is het nodig om het enorme aantal zwervers tegen te houden. Alles  is anders in Amerika....  Vandaag zijn we dus met de camper naar La gereden. Ik kan je vertellen dat dit voor een beginnend truckchauffeur een uitdaging is. We stonden voor de keuze of twee uur met het openbaar vervoer of met de camper of met een flauwe Tour langs de huizen van de beroemde mensen van la voor heel veel geld (75 dollar pp). Ik ben bang dat ik heel veel vloekende en tierende Amerikanen op mijn geweten heb ... Amsterdam in de spits in het kwadraat en 'keep your lane' is voor mietjes en zeker niet van toepassing in La. Het heeft meer iets van rijden in de spits in Rome (daar weten we ook alles van of niet Theo). Het enige verschil is dat we in Rome een Alfa hebben en hier een slome Ford van 25 foot. Bjorn vertelt het goed, het duurde  even om te parkeren omdat niemand weet om te gaan met een camper terwijl alle parkeerplaatsen leeg zijn. Mensen hier werken nog niet zo goed samen en nemen weinig initiatief, lijken wel op ouderwetse Duitsers regel is regel bekijk het maar grr (terwijl je van te voren hebt gebeld om te informeren over parkeren met een camper). Maar dan over ons bezoek: het museum nationaal historic museum is gelegen naast het colluseum waar de olympische spelen van 1984 in La zijn gehouden. Ook heb je hier grote andere musea zoals het sceintific museum en het american african museum. Wanneer je hier rondloopt zie je hoe snel grote gebouwen kunnen vervallen zonder goed onderhoud. Het colluseum en vooral de infrastructuur ligt er zielig bij. Wel worden er volgende week de worldgames gehouden voor 7000 atleten met een verstandelijke handicap gaan sporten. Onderweg in La zie je veel heel veel zwervers. Bijna gênant om hier langs te rijden zonder iets te geven maar ja als je een vinger geeft... Dus maar snel gas geven en weg wezen. Na drie uur dino's en hoe la is ontstaan gezien te hebben konden we eindelijk naar het Hollywood sign. Bjorn helemaal blij. Er zijn verschillende plekken om op de foto te gaan met deze hoofdletters op de achtergrond maar vanaf het observatorium heb je het beste uitzicht.  We zijn naar Griffithpark gereden en zijn naar boven geklauterd op handen en voeten zo stijl. Bjorn en Jesper hadden slippers aan en moesten behoorlijk hun best doen om boven te komen. Leuk om even in beweging te zijn na zoveel zitten. Boven aangekomen moesten we over een hek klimmen waar alle ander toeristen maar gek naar ons stonden te kijken. Inmiddels was het al weer 5 uur en moesten we 60 kilometer terug rijden (la is zo groot als de provincie Utrecht) en natuurlijk met de nodige files. Na gekookt te hebben zijn we lekker in het zwembad gedoken. Ook hebben ze een hot tub met een tekst erboven dat alleen mensen boven de 14 of met een medische verklaring er  gebruik ervan mogen maken ?? Maar ja als je je wat aantrekt van alle borden dan kun je hier  niet meer bewegen. Vanaf smorgens vroeg tot savonds laat zijn we superactief bezig. Wel leuk maar ook wel vermoeiend met de nodige stress. Morgen naar Joshua Tree National Park.

1. Betsy en Dirk:
    20 juli 2015
    hoi wereldreizigers!!! zo te lezen zijn jullie toe aan eenwelverdiende vakantiedag!!!!!!!!Hoe is het slapen in de camper????Lelystad is erg rustig, nergens is het druk! We zijn blij dat het hollandse hout nr,146 weer bewoond is!!Cees veel sterkte met het sturen van de wielen!!!!dag, liefs van ons !!!!
  2. Martien en Jo:
    21 juli 2015
    Hallo lieve kinderen,
    Het ziet er ontzettend mooi uit op de foto's en te lezen wat jij en Björn schrijven klinkt echt spannend met alle ups en downs. Maar ik stel me voor dat jullie je heel goed vermaken. En alle nieuwe ervaringen lijken me opwindend, en hopelijk ook regelmatig ontspannend.
    De hartelijke groeten,
    van Jo en mij