Griekenland week 1

24 juni 2023 - Monemvasia, Griekenland

We boekten een vlucht bij Transavia maar vliegen met etf airways, een Kroatische onderaannemer. De toestellen van Transavia zijn kapot, er dreigen een hoop vluchten uit te vallen. Het is een oud toestel maakt veel lawaai. Bovendien is het klein, vol en vliegt niet op tijd. We arriveren te laat en zoeken nogal naar de transfer om onze auto op te halen. Uiteindelijk komen we pas tegen middernacht aan bij ons eerste onderkomen in Korinthe, studio Poseidonia nadat we half Athene zijn door gecrost. We zitten op een steenworp verwijderd van het kanaal die de Egeïsche zee verbind met de ionische zee. Behalve het drukke verkeer is het een prima onderkomen. We kunnen op 300 meter lekker zwemmen in zee. Er wordt gebouwd aan de verbinding tussen de oevers van het kanaal. Er ligt een ponton brug waarvan het middengedeelte afgezonken kan worden zodat boten kunnen passeren. Nog niet eerder gezien.

Wat opvalt is dat ieder huis een hond heeft. Overdag zijn ze rustig s’ avonds blaffen ze tegen elkaar en is het lang onrustig. De hoofdwegen zijn over het algemeen prima maar de b wegen zijn vies, bermen liggen vol met afval. Jammer van zo’n mooi land. Grieken die we spreken zijn super hulpvaardig en lief.

We bekijken de oude stad van Korinthe. Vooral het museum en de oude citadel zijn de moeite waard. Met verbazing kijken we naar de beelden en kunst van ruim 3000 jaar. We zien studieobjecten zoals ledematen, voeten en zelfs losse pikken en borsten van marmer. Op 3 km de heuvel op ligt de oude citadel. Die Grieken hebben door de tijd heen alleen maar buitenlandse overheersing gehad. Byzantijnen (Romeinen), Turken, Franken en nog eens Turken. De citadel lijkt een beetje op Carcassonne maar dan in verval. We lopen langs de muren door hoog gras en onkruid en komen ook bij de sprong van een bron die in de oude stad werd gebruikt (een paar kilometer verder op). Mooi om te zien, er is geen mens in de buurt. Het is zo wie zo erg rustig. Voordeel om in juni hier naar toe te gaan.

In de avond maken we nog een wandeling naar de vaste brug over het kanaal. Onderweg komen we veel geiten en schapen tegen. Er wordt druk gewerkt aan vernieuwing van de infrastructuur (Eu geld), we kunnen niet over de brug naar de andere kant. Ook hier zien we dat Grieken hun afval overal neergooien en verbranden. Met de veiligheid zijn ze ook niet erg bezig. Bij de brug staan oude bunkers op een richel boven een wandelpad te wachten om naar beneden te storten.

Op dinsdag checken we uit en rijden naar Mycene. We bekijken de oude stad of wat daarvan over is. Gisteren waren het veel stenen waarbij je inbeeldingsvermogen op de proef wordt gesteld. Vandaag is dat nog wat erger. Er is een uitzondering, het graf van Atreus uit 1650 bc. Volledig in tact 13,5 meter hoog, met een 36 meter lange entree met een latij van 120 ton. Indrukwekkend, zelfs nu moeilijk om te bouwen. Volgens de overlevering van de oude Grieken is het gebouwd door cyclopen uit Azië. Toen waren er blijkbaar ook al gastarbeiders.

We rijden door naar ons nieuwe onderkomen in Drepano. Grove Seaside Hotel aan de kust met een zwembad. Het is lekker warm 33 graden, we genieten van de verse vis, lokaal gevangen. We eten in een klein vissersdorpje Vivarion. De tafel staat half in het water we zien de visjes zwemmen, soms springen ze uit het water wanneer ze gevoerd worden. Iedere tafel heeft hier zijn eigen zwerfkat.

We rijden hier rond met huurauto een Peugeot gelukkig met Griekse nummerplaat. Grieken kijken niet naar de verkeersborden maar geven en nemen voorrang. Gaat altijd goed het is wel opletten. De afstanden tussen de archeologische vindplaatsen is klein. We rijden niet heel ver. Ideaal vakantieland.

Op donderdag hebben we het 3400 jaar oude openlucht theater Epidaurus bezocht. Het is prachtig gerestaureerd. We zitten op de bovenste ring in de schaduw, het geluid draagt onversterkt van de bühne tot overal in het theater. Af en toe wordt er op een scheidsrechter fluitje geblazen. Een strenge mevrouw van de ordedienst wil niet dat mensen gaan zingen op het podium. De bezoekers denken hier anders over, er wordt hard geapplaudisseerd.

We kopen een Engelse kinderversie van de Odyssee. Met tekeningen en lekker samen gevat doen we een poging om Griekenland (en de wereld) beter te snappen. We lezen namelijk dat de Ilias en Odyssee van groot belang zijn ook voor onze hedendaagse cultuur.

We rijden door naar een dromerig dorpje aan de kust Palaia epdidaurus. Het plaatsje heeft een oude gezonken stadsgedeelte (een soort Atlantis?). Omdat we onze duikspullen zijn vergeten zien we dit niet. We proberen te zwemmen en maken kennis met zee egels. Ze liggen te wachten op onze voetjes. Zonder waterschoentje lukt het zwemmen niet. Met 35 graden op de teller eten we nog even een ijsje en gaan op weg naar het zwembad bij het hotel.

Vrijdag rijden we 90 kilometer naar een tussenplaats Plaka Leonidion. Het is een schilderachtig kustdorpje. We slapen in een een prachtig groot huis voor maar 60 eur. Het leuke van de appartementen is dat ze voorzien zijn van alle basisboodschappen. Maar ook sinaasappelen liggen in de koelkast. Omdat we al een tijdje niet hebben gekookt kopen we dure boodschappen. Uit eten is hier goedkoper dan zelf koken. We luieren lekker in het haventje, zwemmen een beetje. De iWatches protesteren, we zijn lui.

De volgende morgen vertrekken we richting Monemvasia. We nemen de lange weg door de bergen om oude Byzantijnse kerken te zien. Daar komt niets van in. De kerken zijn niet te vinden of dicht. Borden, parkeerplaatsen en touristeninformatie zijn nog niet zo goed geregeld. Wel zien we een klooster tegen de wand van de berg aan liggen. We genieten van de natuur. Het is in de bergen nog groen en fris. Bij een dorp onderweg zien we een gedenkteken voor de oorlogen. Één ervan kennen we niet de burgeroorlog van 1946-1949. Hoe Griekenland dreigde communistisch te worden.

In Monemvasia verkennen we het eiland (te bereiken via een brug). Dit is de trekpleister. Een soort st Michel of Carcassonne achtste omgeving. Middeleeuws met veel straatjes, winkeltjes, kerken en horeca. Gezellig en weer niet heel erg druk. We zitten bij restaurant matoula. Prachtig uitzicht op zee en heerlijk lammetje uit de oven. En dat zonder reserveren.

Morgen zijn de Griekse parlement verkiezingen, tweede ronde. Iedere Griek is verplicht te stemmen. Ze nemen het heel serieus. Iedereen schijnt naar zijn ouderlijk huis te reizen om te stemmen. Geen dag om op de weg te zitten. Waarom ze op de zittende premier stemmen vragen we ons af.

Wat vindt de Griek belangrijk in het leven. We googelen even en komen al snel op het ideaaltype Zorba de Griek: feest, vrouwen, zang en drank. In een ander onderzoek wordt er nog een poging gedaan de gemiddelde Griek andere eigenschappen toe te dichten zoals bedachtzaam en gezagsgetrouw als overblijfsel uit de Byzantijnse tijd. Wij herkennen 8 van de 10 keer Zorba bij de Grieken die wij spreken, de Byzantijnse eigenschappen hebben we nog niet gezien.

Morgen gaan we weer naar het eiland, dan beklimmen we de heuvel van 200 meter. Bovenop staat een mooie kerk die alleen ‘s morgens open is. Komt goed uit want het wordt wel weer warm (35 graden).

1. Liepie:
    25 juni 2023
    Ziet er goed uit daar! Veel mooie ouwe meuk👍 ook lekkere strand momenten😎☀️geniet ervan !! Groetjes Liepie
  2. Gj:
    26 juni 2023
    Zoet er allemaal super chill uit. ☀️☀️👍