Bratislava- Budapest - Passau

5 augustus 2022 - Klížska Nemá, Slowakije

De treinen rijden hier goed op tijd. Inge heeft de meeste tickets tussen steden al geboekt. Makkelijk te doen via app rail Europe. Inge wil niets anders meer.

Vanuit Bratislava is het twee uur met de trein naar Budapest. Van de eigenaresse van ons onderkomen in Budapest hoorden we dat Bratislava eens de hoofdstad was van Hongarije (1848). Dit vertelt ze met een beetje weemoed. Eerder vertelde ze ook al over het verlies aan grondgebied na wo2 en de verplichte verhuizing van 2 miljoen Hongaren naar het huidige Oekraïne. Interessant is haar standpunt over Orban. Ze neemt het voor hem op en zegt dat de overheid veel investeert in ontwikkeling van het platteland (waar zij ook vandaan komt). We houden onze mond maar over Lhbti, Russische olie, rechtsstaat en andere bedenkelijke punten van Orban. Onderhuids speelt hier nog best het een en ander.

Gisela (de eigenaresse) heeft een mooi huis met een mooie tuin en een zwembad. Het ligt in de heuvels net buiten het centrum. Om ons heen staan grote villa’s, de bestrating is beter, het assortiment bij de supermarkt is beter. De goeie wijk van Budapest.

Bij korte trips aan grote steden is het toch aan te raden in het centrum een onderkomen te boeken. We zijn behoorlijk bezig om ons vervoer te organiseren. De metro is beneden aan de heuvel op een kilometer. Een 24 uur kaartje voor het openbaar vervoer is goedkoop, 4 euro. Het openbaar vervoer is goed en betrouwbaar. De trams en trollybussen zijn bijna antiek maar rijden nog goed. We maken er veel gebruik van. We moeten wennen aan de stijle roltrappen van de metro. Nergens heb ik ze zo diep en zo stijl meegemaakt. Liften hebben ze hier nog niet veel. Niet geschikt voor gehandicapten. Bij ons vertrek uit Bratislava wordt Bjorn door de tv geïnterviewd over de slechte voorzieningen voor gehandicapten. Wat hij er van vindt en hoe wij er over denken in Nederland (ze denken dat hij uit Scandinavië komt). Ondanks het gebruik van het openbaar vervoer lopen we wat af. In de hete stad niet erg aangenaam (34 graden). Maar ja als je wat wilt zien.

We zien de bekende toeristische plekken zoals het parlementsgebouw, een aantal kerken (St Stephan), een synagoge, een overdekte marktplaats, het vissersbastion en een restaurant waar je volgens Bjorn de beste pizza van de stad kunt eten. En o ja niet te vergeten Bjorn en ik baden en zwemmen in een van de thermaal baden Gellért Thermal Bath. Leuke ervaring (en lekker verkoelend). Binnen en buitenbaden in mooie oude gebouwen. Budapest is zeker de moeite waard. Wat ons opvalt is dat het een schone stad is. Het aantal zwervers is op een hand te tellen en wat ook opvalt geen immigranten. Het land van Wilders.

Op dit moment zit ik in de trein naar Passau. Vanavond eten we daar nog bij een leuk restaurant waar we eerder waren Heilige Geist. Dan slapen we bij pension Gambrinus. Laatste stopplaats voor we met de auto terug rijden naar Lelystad. Dan zijn we drie weken weg geweest. Omdat we op veel plekken zijn geweest, hebben gefietst en met de trein gereisd lijkt het langer. Om te onthouden wat we waar en wanneer hebben gezien en gedaan is de blog wel handig. Ik vond het weer leuk om te doen. Bedankt voor het meelezen en jullie reacties. Graag tot een volgende keer.

1. Gj:
    6 augustus 2022
    Tot snel weer! Bedankt voor jullie mooie reisverhaal
  2. Mario:
    8 augustus 2022