aouste- sur- seye - Montjoux

4 augustus 2017 - Dieulefit, Frankrijk

Reisblog 4 augustus
Nieuwe dag nieuwe kansen. We vertrekken vandaag vanuit aouste- sur- seye. Lekker geslapen, blij dat we de hot-tub niet kapot hebben gemaakt. De eigenaresse kwam met 10 A4'tjes aan zetten: een contract dat we moesten ondertekenen (zucht). Dat doen we dus niet ( vond ze ook geen probleem: rare jongens die Fransen). Om tien uur hebben we het huisje weer helemaal schoon gemaakt (schoner dan ons eigen huis) en mogen we weg. Tips van de lezers heb ik overgenomen: lang leve de bandana, geen lensen in, nieuwe zonnecrème. Vandaag heb ik geen last. Gisteren bekeken we de weervoorspellingen en zagen dat het over een paar dagen iets koeler wordt (dit is dus niet zo schijnt dat er een hittegolf lucifer in zuid Europa is). Jesper houdt de route, het weer en de stijgingsmeters per dag goed in de gaten. Vandaag 'maar 37 kilometer' op het programma naar Montjoux met 750 hoogtemeters. Om 10 uur vertrekken we en fietsen naar een nieuwe omgeving. We laten de drukte achter ons en komen in een omgeving van schitterende landschappen. Vooral de groene heuvels met veel bomen met schaduw zijn heel welkom. We hebben goed de vaart er in maar zoals zo vaak zit het venijn op het eind. We moeten een klim maken van 7 kilometer naar 650 meter. Afzien, zweten en soms een traantje maar wel doorzetten. Björn heeft inmiddels zijn bolletjestrui wel verdiend en Jesper bromt maar komt wel boven. Na een afdaling van 5 kilometer komen we om 1300 uur aan in Dieufelit. Een schitterend dorp met een mooi plein waar op het heetst van de dag een bandje speelt. Heerlijk om even bij te komen met een colaatje om wat suiker binnen te krijgen. Na anderhalf uur terrashangen fietsen we naar onze groene camping. Het is nog 5 kilometer goed klimmen op een parcours waar de Tour de Franse vorige maand ook is gepasseerd. Bij het café waar we worden aangemoedigd door een stel dronken mannen die een vrijdagmiddagborrel hebben slaan we af. We komen aan op een open terrein met vier mongoolse tenten en een port cabin met alles er op en er aan. In de port cabin zitten wij. Mooie verrassing is een heerlijk zwembad met een natuurlijke filtering van bamboe. Super. Het is nu bijna 21.30 uur en de boys zijn nog lekker aan het zwemmen terwijl ik mijn verhaaltje typ aan de rand van het zwembad. Lekker gegeten, zelf klaargemaakt,  met een lokaal wijntje er bij. Alleen op de wereld, ander gasten laten zich niet zien! Morgen volgt een etappe van ruim 63 km met weinig hoogtemeters (300). Kijken we naar uit, onze benen ook.

1. Martien en Jo:
    5 augustus 2017
    Hoi lieve kinderen,
    Volgens we lezen: pittige etappe's maar jullie redden het wel. En echt zomer(zweet zweet...). Moet nog even opzoeken waar jullie zijn. Verder nog fijne dagen en houdt moed. Hartelijke groeten en een knuffel, Jo en Martien.
  2. Betsy en Dirk:
    5 augustus 2017
    Lieve kinderen.
    Wat fijn dat we een opgetogen belevenitssenbericht van jullie kregen. Wij zouden wel willen dat wat hitte onze kant op kwam We hebben veel bewondering voor jullie.
    Jullie zijn inmiddels alweer een etappe verder. Gaat het goed in de afdalingen?
    Liev groeten van oma, opa, mama en papa.