Lyon-Ville Neuve de Marc

1 augustus 2017 - Villeneuve-de-Marc, Frankrijk

Reisblog 1 augustus.
Vandaag vertrokken vanuit Lyon oost. Lekker geslapen, prima hotel met vriendelijke mensen. Nu komt het er op aan: alle spullen moeten in 8 fietstassen en twee voortassen gestouwd. We komen voor keuzes te staan: wat moet mee de föhn of toch het extra paar schoenen. Ik hoor jullie denken: dat hadden ze thuis toch al een keer moeten proberen: ja dat hadden we ook moeten doen ( ha, ha). Met alle tassen tjokvol vertrekken we.  We gaan eerst de auto stallen bij het vliegveld van Lyon. Van te voren hebben we voor 75 EUR een ticket geboekt voor lang parkeren. Bij het wegrijden zit ik nog bijna tegen een Maserati aan en later bij het binnenrijden van de parkeerplaats vergeet ik dat we groooot (hoog) zijn. Een opmerkzame parkeerwacht houdt ons nog net tegen zodat de fietsen niet van het dak af knallen. Het wordt inmiddels al lekker warm met het zonnetje hoog aan de hemel. Tegen 10.30 uur rijden we van het parkeerterrein af. We hebben de fietscomputer ingesteld en vandaag staat er ruim 40 kilometer met nogal wat hoogtemeters op het programma. Bij het vliegveld worden we op een halve snelweg ingehaald door veel en snel verkeer. Ik zelf denk wel even waar we aan begonnen zijn, even doorzetten en hopen dat we snel op rustigere wegen komen. Gelukkig is dit het geval en het ene mooie dorp na het andere rijden we door. De helft van de route gaat over heuvels met een behoorlijk stijgingspercentage. Onze kuiten worden voor een eerste dag behoorlijk op de proef gesteld. Björn klimt het makkelijkst. Na een lunch met een broodje Nederland (we zijn zuinig, echte Nederlanders gooien niets weg) beginnen we aan het laatste stuk. De fietscomputer wint het van de aanwijzingen van het boekje. Zijn we blij mee, geen kat in de zak gekocht (zoals we eerst dachten). We komen aan in Ville de Neuve de Marc bij chateau Bonneveau. Een kasteeltje uit de 16e eeuw, oorspronkelijk een abdij geweest. Geweldig authentiek ( leuke oude meuk). We zijn wat vroeg en duiken zonder dat we in de kamers kunnen het zwembad in. Pffff is dat lekker ( wel koud water hoor). Achter het kasteel ligt een oud kapelletje en in de kamer hangt een schilderij van het kapelletje met een ongure monnik erin getekend. Al snel verzinnen we  dat het hier spookt en dat de geest van de monnik ierdere bezoeker uit zijn slaap houdt. We gaan het mee maken.... De eigenaar van het kasteel is zo vriendelijk om als taxi te fungeren, hij brengt ons naar het dichtstbijzijnde dorp waar we een halve koe op eten. Eenvoudig maar wel lekker, goed weg te krijgen met de locale vin rouge. De calorieën zitten er waar in. Prachtig hoe je een uil hier hoort roepen. Toplocatie.

1. Gj:
    2 augustus 2017
    Goed bezig en superleuke lokaties. Nog gespookt. ?
  2. Oompie:
    2 augustus 2017
    Er zit nog een oude foto tussen. Die van het zwembad. Dat is Pontremoli. ,... hahaha
  3. Martien en Jo:
    2 augustus 2017
    Elke dag brengt weer nieuwe verassingen! Lijkt een leuk adres waar jullie zaten.
    Dat klimmen wordt elke dag beter, je krijgt het in de benen door te doen! veel succes en vooral heel veel plezier.