Saint Mattieus de Fos- Roujan

11 augustus 2017 - Roujan, Frankrijk

Beetje onrustig geslapen vannacht. Onze loft is hartstikke mooi en luxe maar heeft geen raam. We hebben alleen een airco. Ik sta om een uur of drie bij de buitendeur om  wat frisse lucht binnen te laten. Natuurlijk ligt iedereen te slapen maar het binnenplaatsje waar onze kamer op uitkomt heeft 24/7 verlichting en een een sfeermuziekje aan staan (ook al is er niemand aanwezig). Ik luister een beetje naar het  kletteren van het water van de fontein en het zeurdirige muziekje. Even denk ik er aan om in de yakouzi te gaan die ook 24/7 open is. Hierin zit een jet stream die je kunt aan zetten zodat je kunt zwemmen. Maar dan denk ik aan de heuvels van morgen die opgeklommen moeten worden. Beter om weer te gaan slapen. Wij slapen op een bed zo groot dat je elkaar niet meer tegen komt. Wel hard. De boys slapen op een bed dat ze zo mee willen nemen naar Nederland. Nog niet zo lekker geslapen. We ontbijten en tikken de schade af. Nog nooit zon dure nacht gehad maar wel leuk om een keer mee te maken. De bestelde wijn komt per post in september aan. Ben benieuwd of het goed aankomt. Ik maak nog even een foto van de rozen die voor de wijnranken staan. Wanneer de rozen ziek worden dan is er nog tijd om de wijnranken te beschermen (schijnt dat deze als eerste ziek worden). Vandaag fietsen we ruim 40 kilometer naar Roujan. In de verte zien we nog steeds de Pic sant Loupe. We hebben het idee dat we in een halve cirkel rijden (is ook zo). De wind is vandaag hard en de temperatuur is inmiddels gedaald naar 21 graden. Lekker om te fietsen maar met de wind soms fris. Vandaag hebben we een kleine 400 hoogtemeters. Het is goed te merken dat de heuvels minder worden. Wel lekker voor onze kuiten en de gemiddelde snelheid. Het is opvallend  hoe veel mensen wielrennen en hoe weinig er rekening is gehouden met fietsers. Onderweg zijn er geen of weinig plaatsen waar je even kunt stil staan. Direct heb je op de drukke D wegen toeterende auto's naast je. We lunchen in een dromerig dorpje Fontes waar ze bezig zijn met de voorbereiding op een groot feest. Midden op straat brand een groot houtvuur, er achter een groot varken aan een automatisch draaiend spit zonder personeel in de buurt. Om drie uur komen we aan bij ons nieuwe onderkomen. Een huis met een mooi zwembad, de kamers bevinden zich boven, niet in een afgesloten gedeelte van het huis. Chez Patrick is erg gastvrij en regelt wel even een reservering voor een restaurant. We zitten op een binnenplaats met platanen wel met onze truien aan. Raar voor Zuid Frankrijk half augustus. Foie gras, eend, kaasjes en een lekker dessert met een goed glas wijn gaan er weer goed in. We raken  gewend aan het fietsen en zijn minder vermoeid na een dag. Morgen vertrekken we naar Nissan lez Enserune.