Narbonne- Lyon

17 augustus 2017 - Saint-Priest, Frankrijk

Gisteren heb ik geen blog gemaakt. Vandaag  vertrekken we met de trein naar Lyon. Gisteren hebben we rondgezworven in Narbonne. 's Morgens nemen we afscheid van O' Palmier cache na een lekker ontbijt in de tuin. We zijn ineens vrienden want we worden gezoend en we moeten nog eens terugkomen en ineens komen de tips over mooie plekjes waar we nog niet zijn geweest. Onder andere wordt het plaatsje Minerva genoemd, schijnt erg mooi te zijn maar ook Carcassonne. Omdat Narbonne maar 10 km fietsen is zijn we al om 11.30 uur in de stad. Het is 32 graden maar het lijkt wel 40 graden. Fietsen is toch iets heel anders dan stadslenteren. Inge voelt zich niet zo lekker bij het warme weer. Om 13.00 uur checken we in bij ons hotel l ' alsace. Het ligt naast het station en is veruit het slechtste hotel dat we tot nu toe hebben gehad. Na het inchecken vluchten we snel naar buiten. We lopen naar het stadscentrum en bezoeken het museum bij het aartsbisschoppelijk paleis. Het archeologisch museum heeft veel romeinse dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Leuk om te zien dat ze toen al glazen flesjes voor parfum gebruikten. Ook zien we veel mozaïeken vloeren zo gaaf dat je zou denken dat ze gisteren gelegd zijn. Omdat er geen airco is in het museum wordt het warm en zijn we erg slaperig wanneer we er uit komen. Na het eten van een ijsje lopen we de stad door. Het valt op hoe schoon, heel en prettig de stad is. In het midden loopt het kanaal Robine, tuinen zijn groen, geen afval, gebouwen zijn goed onderhouden, er zijn weinig zwervers. Omdat we geen zwembad in het hotel hebben lopen we naar het dichtstbijzijnde park. Daar is een platform gemaakt met verschillende fonteinen waar je onder door kunt lopen. In een lome bui hebben we ook tijd om de tops en tips voor onze Franse mede Europeanen te verzinnen:
Tops:
- lekker eten
- vriendelijk en behulpzaam
- mooie, schone steden
- Nederlandse prijzen
- lekker weer
- afspraak is bijna altijd afspraak
Tips
- meer prullenbakken in openbare gelegenheden
- gratis nicotinepleisters op Franse terrassen als alternatief voor roken (help alle Fransen af van het roken)
- meer fietspaden en bewaakte stallingingsmogelijkheden
- omruilen  van (oude) dieselauto's voor elektrisch of benzineauto
- meer Engelse vertalingen bij musea en openbare gelegenheden
- beter rijles voor Fransen, werk aan imago dat gedeukte auto's niet cool zijn.
Na deze samenvatting zwerven we nog wat door Narbonne, eten wat en gaan vroeg slapen voor de dag van morgen.
Inge en de boys slapen wat onrustig, er is veel geluid van het station en in de straten er om heen. Ik zelf slaap goed. Geen last van toeterende auto's, goederentreinen met veel wagons of blaffende honden. Om 7.00 uur staat de wekker. We zijn blij dat we weg kunnen uit het stoffige muffe hotel. Bij de to Go supermarche ontbijten we even. We staan al vroeg in de vertrekhal waar pas 20 minuten voor vertrek duidelijk wordt op welk perron we moeten zijn. Omdat er geen liften op het station in Narbonne zijn moeten we alle spullen naar beneden en naar boven sjouwen. We hebben direct onze lichaamsbeweging gehad. Vervolgens puzzelen we hoe onze fietsen moeten worden gestald in de trein. We hangen de fietsen op aan het voorwiel op de balkons. Heel inventief. Veel beter dan in Nederland. Het duurt erg lang voordat we vertrekken en de informatie die we krijgen is natuurlijk alleen in het Frans. Later blijkt dat de Fransen volgens goede gewoonte weer eens staken (waarom is niet duidelijk). De trein die ons naar Avignon moet brengen komt niet verder dan Montpellier. We missen daarom de aansluiting en moeten anderhalf uur wachten. Het station van Montpellier lijkt wel een airport: winkels, wachtruimte, goede duidelijk verstaanbare omroepinstallatie en gratis schone toiletten. Top. In Avignon lukt het ons om ondanks de staking op een trein naar Lyon te stappen. Het is wel erg druk. Veel fietsers willen hun fiets vervoeren, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Inge valt wanneer ze met de roltrap ipv de lift naar het perron te komen. Gelukkig heeft ze alleen een paar blauwe plekken en een flinke slag in het wiel (goed voor de omzet van de fietsenhandel). De trein van Avignon naar Lyon heeft geen airco en al bij het ophangen van de fietsen gutst het zweet over mij rug. In de dan volgende uren worden we gaar in de hete volle trein. We zijn uiteindelijk 2 uur later dan gepland in Lyon. Op 13 kilometer van het station ligt ons hotel. We zijn blij dat we even kunnen fietsen. Toch is het drukke verkeer niet echt een feest.  Het vooruitzicht op een lekker zwembadje doet veel goed. Om 18.30 springen er in. Ons hotel Kyriad prestige ligt aan de snelweg maar is wel mooi (midden op het industrieterrein). We eten lekker van het buffet, buiken wat uit en plannen onze route naar het vliegveld. Daar staat de auto te wachten om ons terug te brengen naar Nederland. R

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gj:
    18 augustus 2017
    Bon voyage Franzosen. En denk aan je fietsen boven op auto