Bayonne - Cahors

7 augustus 2023 - Cahors, Frankrijk

Normaal hoort de terugreis saai te zijn. Bij ons niet. Op dit moment zitten we in Cahors. Gisteren zijn we na een treinreis van 10 uur aangekomen waar we volgens planning 8,5 uur over zouden doen.

We wisten dat met de fiets in de trein moeilijk is maar daarbij kwamen ook nog een aantal andere ongemakken.

Op een verlaten perron tussen Bayonne en Toulouse hebben we een uurtje stil gestaan omdat het alarm van de noodrem steeds afging. Conducteurs en technici lopen door de trein kijken en praten drukken op wat knoppen. Zonder verdere verklaring rijden we door. Probleem is blijkbaar opgelost. Onze aansluitende trein staat bij aankomst in Toulouse niet ingepland. Uiteindelijk is de derde supercondteur met een mooie witte pet zo vriendelijk om ons te helpen. We moeten bij zijn kantoortje blijven wachten. Na verloop van tijd komt hij trots aan met twee tickets eerste klas voor een intercity naar Parijs die ook in Cahors stopt. En ja de fietsen kunnen ook mee.

De trein stopt de instap is met drie treden en een smal deurtje. Hoe kan de fiets hier door? Zwetend en stressend gooien we de bagage naar binnen en proppen de fietsen er achter aan. Een grote conducteur (weer met een mooie pet) spreekt ons vermanend toe. Wat dat moet met die fietsen. Je weet toch dat die in een andere coupe horen!

Fietsen er weer uit. Stukje steppen op het perron, fietsen er weer in. De bagage ligt nog verderop. Kalm blijven de trein vertrekt vast niet zonder ons. Uiteindelijk hangen de fietsen in de rekken en vinden we onze bagage ook weer terug. De trein vertrekt maar ook deze keer hebben geen geluk. Tot drie keer toe staan we stil zonder goede reden. Wat opvalt is dat er geen enkele reiziger boos wordt. Ik zoek op Google hoe vaak Franse treinen vertraging hebben. Ik kan het niet vinden. Het zou me niet verbazen wanneer het vaker voorkomt. Arme forens.

We komen in Cahors aan en hopen dat hier wel liften zijn op de perrons. Maar helaas net zoals in Toulouse hier geen liften. In de drukte sjouwen we de fietsen van de trappen op en af. We vragen ons af of hoe gehandicapten hier over het ov denken.

Redelijk gaar fietsen we naar ons hotel Ibis toe. Lekker douchen en eten.

Vandaag hebben we Cahors bekeken. Mooi middeleeuws centrum. Leuke straatjes en pleintjes.